kan een radiator van de CV verwarming verstopt raken

op een slaapkamer heb ik een radiator met linksboven in de aanvoer en links onderin de retour
de aanvoer en retour komen van boven en gaan weer verder naar beneden ze zijn allebij heet.
dus de radiator zit er paralel overheen zegmaar
als ik het kraantje van het ontluchten open draai komt er water uit
maar de radiator is alleen linksboven warm (bij de kraan dus)
volgens mij is de radiator vrij oud +/- 30 a 35 jaar
kan het zijn dat er een verstopping in zit bij de retour ?
ik kan het namelijk anders niet verklaren waarom hij niet helemaal warm wordt.

of heeft iemand anders nog ideeen en het liefst ook een oplossing paar klappen met de hamer ofzo of moet ik het hele systeem leeg halen en de radiator verwijderen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

Vaak zit er dan lucht in en moet je de radiator ontluchten. Je moet dan met een speciaal ontluchtingssleuteltje de radiator opendraaien en een bakje voor het water wat er uit komt als de lucht eruit is, bijhouden en dan weer snel dichtdraaien. Soms moet je dan het reservoir bij de ketel wat bijvullen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik lees net dat je al ontlucht hebt. Er kan in de radiator natuurlijk door de kalk in het water corrosie hebben plaatsgevonden. Dit kan zijn aangekoekt of in de vorm van roest verstoppen. Na zoveel jaar zou ik een nieuwe radiator kopen. Zo duur zijn ze niet in een bouwmarkt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat je toevoeging klopt
capaciteit is het zeker niet want dan zou hij in het geheel wel oven warm zijn
ik denk dat er inderdaad roest in moet zitten

Andere antwoorden (4)

als bij mij de radiator in de slaapkamer alleen bij de kraanzijde heet wordt, is dat het sein dat er water moet worden bijgevuld bij de ketel.
na het bijvullen wordt de hele radiator weer heet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hele systeem word el jaar bij gevuld en ontlucht. en de ketel word nagekeken
deze is pas 3 jaar oud
Als de radiator in de slaapkamer verstopt zou zitten dan zouden ook da radiatoren beneden niet warm worden en zou de ketel een storing aan gaan geven i.v.m te weinig doorstroom. Als de radiatoren beneden wel warm worden en boven niet echt dan is het misschien een idee om de radiatoren beneden iets meer dicht te draaien, zodat het water boven meer tijd heeft om door de radiator te stromen. Wat ook kan is dat je radiator kraan stuk is en deze niet goed met water doorlaat. Dit kun je eventueel zelf vervangen, nadat je de cv-systeem hebt leeglaten lopen. Als je na afloop alles weer vult met water dan niet vergeten alles te ontluchten(van boven naar beneden)
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooit heeft de CV monteur bij ons bij een te groot ontworpen radiator intern (onder de kraan of zo) een afsluiting een beetje dicht gedraaid zodat ook als hij aanstond de hoeveelheid water beperkt werd (bij ons werd het juist te heet omdat de plaat te groot was voor de kamer), ik herinner me dat hij toen ook niet meer helemaal warm werd.

Het zou dus mogelijk zijn dat dit bij jullie radiator ook zo is maar ik acht de kans klein en ik zou niet de moeite nemen het te laten onderzoeken (als je niet weet hoe moet je dat toch laten doen) . Is één van de adviezen om de plaat te vervangen vast beter.

Maar als je echt liever aan de bestaande radiator sleutelt denk ik zelf dat een evt verstopping eerder in de aan- en afvoer zit dan ergens in de plaat, dus dan is het schoonmaken van aan- en afvoer misschien genoeg
13 jaar geleden
Radiatoren van ca. 30 jaar oud hebben niet zo'n capaciteit als tegenwoordig. De oude radiatoren zijn gemaakt voor een grotere doorstroming. Uw cv ketel is waarschijnlijk van een recentere datum? Beter is de radiator te vervangen voor een nieuw exemplaar. Omdat een nieuwe radiator een grotere warmteafgifte heeft kan u overwegen een kleinere te installeren. In de bouwmarkt hebben ze wel folder hoe u de benodigde capaciteit kunt berekenen.