Als een product binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al niet goed was toen je het kocht. De verkoper moet het product dan repareren of vervangen. De kosten komen voor zijn rekening.
In dit geval beweert de verkoper dat de schade is ontstaan doordat jij onzorgvuldig met het product bent omgesprongen. Volgens de wet ligt de bewijslast hiervan bij de verkoper:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Je kunt de winkelier het beste een brief sturen, waarin je hem verzoekt het product vóór een bepalde datum te repareren of vervangen:
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product-binnen-6-maanden-na-aankoop
Weigert hij mee te werken, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Daarvoor heeft ConsuWijzer deze voorbeeldbrief opgesteld:
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-ontbinding-koop-onmogelijkheid-herstel-vervanging
Afhankelijk van de waarde van het product en van de vraag of de winkelier bij een Geschillencommissie is aangesloten, kun je daarna nog een gang naar de rechter of naar de geschillencommissie overwegen. In dat stadium zou ik even contact opnemen met het Juridisch Loket om te overleggen wat de beste vervolgstap is:
https://www.juridischloket.nl/
Of leg de kwestie voor aan ConsuWijzer.
Succes!
- Bronnen:
-
https://www.consuwijzer.nl/