Moet je verzendkosten betalen als er een nieuw toestel opgestuurd word ?

Ik heb een toestel besteld in Nederland. Is vandaag geleverd doch ht blijkt voor een deel defect . Er zou een nieuw stuk opgestuurd worden , maar ik vraag me af , of ik hiervoor ook de verzendkosten dien te betalen of niet ? Ik kan er toch niet aan doen dat een toestel dat toegezonden werkt niet volledig werkt ? Hoe zit dat ? Wat nu ?

Het beste antwoord

Dat zou niet best zijn. De verkoper is verplicht een goed toestel af te leveren. De verzendkosten komen voor zijn rekening.

Toegevoegd na 11 minuten:
Consuwijzer:
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen.

Toegevoegd na 13 uur:
Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 21, lid 1 en 2
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
6 jaar geleden
doralien
6 jaar geleden
ik heb dat toestel besteld en betaald en ik moest verzendkosten betalen van Nederland naar België. Nu zegt die verkoper dat bij defect de verzendkosten van de nieuwe ook voor mijn rekening is :(
SimonV
6 jaar geleden
Nee, dus. Je hebt zonder extra kosten recht op een nieuw toestel.
Mochten zijn leveringsvoorwaarden hier iets anders over zeggen, dan zijn die niet rechtsgeldig. De wet gaat voor. Hier staat een voorbeeldbrief hoe je zou kunnen reageren: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-niet-akkoord-bijbetalen-reparatie-ondeugdelijk-product
SimonV
6 jaar geleden
Eventueel kun je verkoper verwijzen naar deze vraag, of de inhoud kopiëren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De verzendkosten bij defect voor versturen nieuwe onderdelen is alleen voor kosten koper wanneer koper defect veroorzaakt heeft. Nu dus niet.