Winkelverbod onterecht en krijg de politie ook een document?

1,5 week geleden heb ik papjes gekocht voor de kleine ik was met de kinderwagen en heb het in een boodschappen tas gedaan en bij de kassa aangegeven 8 papjes, de kassa medewerker heeft er 4 van aangeslagen. Thuis aangekomen, zag ik dat ze verkeerd heeft aangeslagen. Ik zei tegen mij man ik moet terug. kennissen zeiden je hebt geluk ze hebben zelf fout aangeslagen. Nu kwam ik weer in de winkel na 1,5 week en had iets anders gekocht en werd ik opgehouden door 2 medewerkers en moest ik mee naar achteren, ik moest nog 4 papjes betalen en kreeg een winkelverbod en anders zouden ze de politie inschakelen. Ik vind dit zo onterecht. De manager schreef bij, vergeten te betalen en winkeldiefstal. Ik vind dit echt te ver gaan. En mag niet meer naar de winkel voor 1 jaar. Ze vroeg mijn gegevens en ook mijn id. Ze zei als je eerlijk was dan kwam je terug en had je dit gemeld. Ik moest dus voor de 4 papjes betalen en winkelverbod ondertekenen. Kan iemand mij tips geven? En gaat dit rond door naar andere winkels en de politie?

een jaar geleden
in: Winkels
5.1K
tinus1969
een jaar geleden
Nederland of Vlaanderen?
Thecis
een jaar geleden
Hoe weten ze dat jij het was?
Daarbij mag mag niet iedereen om je ID vragen. Supermarkt medewerkers mogelijk dit zeker niet!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer Heel strikt genomen hadden ze moeten vragen om mee naar achter te gaan. Ze mogen je niet dwingen. Doen ze dat wel, is het heel strikt genomen vrijheidsberoving. Je hebt het duidelijk vermeld dat je er 8 had. Ze hebben er 4 aangeslagen. Je had het niet gezien. Zij moeten aantonen dat je dit opzettelijk deed (dus dat je er 4 aan gaf). Dat kunnen ze niet. Ik weet niet hoe het zit met een winkelverbod. Voor zover ik weet mogen ze iedereen de toegang ontzeggen. Ik zou er zelf maling aan hebben aangezien het verbod is gebaseerd op hun eigen incompetentie. Laat het ze maar escaleren. Ik denk persoonlijk dat de politie ook wel een mening heeft over het vasthouden zonder grondslag.
Dewind
een jaar geleden
@Thecis, Hartelijk dank voor uw reactie en uitleg. Ik was echte nog met een kleine baby dus een kinderwagen. Ik werd gedwongen om mee te lopen naar achteren ze stonden met z’n 2en om mij weg te blokkeren. Ik kon geen kant op en iedereen keek naar mij. Medewerker vroeg om id. Ik had ook nog boodschappen bij de Jumbo gedaan dus daar in ook de papjes gedaan. Nee het is een drogisterij. Ik voelde me zo klein en ik vroeg of ze dit nog even kunnen na vragen aan de medewerker die mij hielp. Dat meisje gaf mijn wisselgeld ook verkeerd en zei oh sorry en gaf ze we correct. Ik zag het thuis pas inderdaad dat de medewerker verkeerd had aangeslagen. Ik heb dus net voor de papjes moeten betalen en mag in heel de omgeving niet meer naar de drogisterij. Ik moest de papier ook onderteken. Ze zegt winkeldiefstal en vergeten te betalen, maar dat is niet waar. Ze liet mijn camera beelden zien dat ik het in mijn boodschappen tas deed maar bij de kassa heb ik 8 papjes gezegd en niet 4.
Dewind
een jaar geleden
@tinus1969 in nederland
Dewind
een jaar geleden
Ik zit er wel erg mee en heb dit nooit gehad een winkelverbod en in aanmerking met de politie. De politie is er niet bijgewerkt. Ik mocht nergens heen en moest betalen en onderteken. Ze zeiden ook dat ze het erg vind dat ik met een baby dit zo doe. En ze zei als ik eerlijk was geweest moest ik terug naar de winkel en aangeven dat er verkeerd is aangeslagen en nog voor moet betalen. Dan had ik een goed hart geweest zei ze.
TurfGraver
een jaar geleden
Het in je tas dien en bij kassa niet alles er weer uithalen is niet handig.
Een winkel verbod mogen ze altijd opleggen.
Vervelend situatie natuurlijk maar je weet zelf hoe het zit.
Dewind
een jaar geleden
@TurfGraver, bedankt voor uw reactie.
Het was anders echt teveel, ik was alleen en met de kinderwagen en had deze papjes genomen. Dus er zat geen verschil in. Oke ik wilde zeker weten hoe dit zit met het verbod, maar ik las dat dit bij een winkeldiefstal hoort, ben natuurlijk wel geschrokken en vroeg daarom om tips en reactie. Als ik het zelf wist had ik deze vraag niet uitgebreid gesteld. Maar nogmaals bedankt voor uw reactie en inderdaad een vervelende situatie. Net als ik een doos melk bij AH, dan zeg ik heb 1 doos melk en haal ik niet 12 Campina pakken uit de doos en op de band leggen. Of zou u dat wel doen?
Omdat ik zelf denk handig onder in de kinderwagen en klaar en dan bij de kassa aantal doorgeven.
Thecis
een jaar geleden
Tekenen onder dwang mag niet. Het is een juridisch document geworden doordat er getekend is.
Dit kan je aanvechten. Ga naar een rechtshulp en schrijf het hoofdkantoor aan over de gang van zaken. Zeker als er een kind/ baby bij betrokken is, wordt dit (voor zover ik kan na gaan als niet jurist) beschouwd als zeer bedreigend. Je kan ook zelf besluiten om aangifte te doen bij de politie, kaar dit zou ik zeker eerst overleggen met een jurist/rechtshulp. Een goeie voor als je rechtsbijstand hebt.

Antwoorden (1)

De meeste winkels hebben huisregels opgesteld. Zijn op te vragen. Over het algemeen staat in de huisregels dat een winkelmandje of karretje verplicht is tijdens het winkelen en dat de spullen die je wilt kopen bij de kassa aangeboden moeten worden. Het niet houden aan de huisregels geeft de winkelier het recht om te bepalen dat hij jou niet meer als klant in de winkel wil hebben. Voor maximaal een jaar kan hij jou dan een winkelverbod opleggen.

De manier waar op jij de artikelen die nog afgerekend moesten worden hebt weggestopt, dus niet in een mandje maar in een eigen boodschappentas en die tas ook nog onderin de kinderwagen gestopt, maakt dat jij de huisregels hoogstwaarschijnlijk hebt overtreden.

De discussie of je nou wel 8 pakjes hebt genoemd of toch naar 4 hoeft dan ook niet meer gevoerd te worden. De winkelier wil je kennelijk voorlopig niet meer als klant. Je zou natuurlijk een bezwaarschrift kunnen richten naar hun hoofdkantoor.

De politie wordt nu nog niet in kennis gesteld. Wel als je het winkelverbod overtreedt. Dan pleeg je huisvredebreuk en wordt de politie waarschijnlijk we ll ingeschakeld

Als ze in geval van deze pakjes kwestie direct de politienhadden gebeld had de winkelier aangifte kunnen doen van diefstal. Was geen heterdaad meer toen je de tweede keer in de winkel kwam. Politie onderzoek had dan moeten uitwijzen of de diefstal al dan niet bewezen had kunnen worden. Echter ook dan had er een winkelverbod uitgeschreven kunnen worden.
een jaar geleden