Hoe kan alles zo goedkoop zijn op Black Friday?

Hoe kunnen ze alles voor goedkoop weg doen zonder verlies te draaien?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Winkels
2.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Het is niet altijd wat het lijkt. Bekend zijn de voorbeelden van producten die in een winkel als Black Fridaykoopje duurder zijn dan de normale prijs bij de concurrent.
Of witgoedproducten die extra goedkoop worden verkocht, maar wel overjarig zijn.
Utrecht
3 jaar geleden
Zoals al genoemd zijn de kortingen soms bedriegelijk: of de prijzen zijn in de voorafgaande weken gestegen óf ze vergelijken met de catalogusprijs (die is bijna altijd flink hoger dan de reguliere winkelprijs).
Dus staar je niet blind op de korting maar op het bedrag dat je -alsnog- moet betalen. Is het je dat waard en is dat ook echt de beste prijs (vergelijk online). Ze verkopen niets tegen negatieve marge (verlies); er wordt altijd aan verdiend. Áls de prijs op Black Friday zo laag is, bedenk dan eens wat je in de rest van het jaar teveel betaald...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goedkoop is het zeker niet. Ik heb zelf voor een concern gewerkt waar de voorgaande dag alle prijzen waren verhoogd en we hadden er een speciaal blaadje bij met prijzen. Ze zeggen allemaal dat het niet zo is, maar het is echt zo. Daarom koop ik nooit wat op Black Friday!

Antwoorden (2)

niet alles is zo goedkoop zoals het lijkt.
Er was gisteren op de belgische tv een programma die dit onderzocht heeft en blijkt dat veel producten 2 maanden geleden zelfs goedkoper waren dan de black friday prijs.
Nog een veel gebruikt trucje is het hoger brengen van de prijs, dan 25% korting "geven" en zo komen ze terug op die zelfde prijs als voorheen
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Nog een veel gebruikt trucje"
Volgens mij leg je twee keer dezelfde truc uit, met een minieme variatie,
prijs uiteindelijk hoger dan 2 maanden terug
vs.
prijs uiteindelijk weer hetzelfde als een x periode terug
Als men een klein aantal producten met verlies verkoopt, maar met deze lage prijzen klanten naar de winkel kan lokken, men deze klanten in de winkel kan verleiden tot het kopen van méér en andere producten tegen de gewone prijzen, dan is de kans groot dat men per saldo winst maakt.

Ook kan door (de reclame in het kader van) Black Friday de bekendheid van de winkel worden vergroot, goodwill worden gekweekt, de klantenbinding worden verbeterd, etc. Dat zal in de toekomst leiden tot meer omzet (en winst).
3 jaar geleden
nielsjuh
3 jaar geleden
Zelfs met de kortingen maken ze op elk product winst. Je zult nog schrikken hoeveel keer de prijs over de kop gaat.
Griffin
3 jaar geleden
"Als men een klein aantal producten met verlies verkoopt,"
Geen winkel verkoopt haar producten met verlies tijdens Black Friday, het zal ten hoogste voor inkoop weg gaan.