Waarom hebben kassa's bij de Lidl zo weinig ruimte voor boodschappen die al gescand zijn?

Andere supermarkten hebben meestal een ruimte na de kassa waar de gescande boodschappen heen geschoven worden. Bij de Lidl hebben ze dat niet.

Is dit alleen om winkeloppervlakte te besparen, of is er een andere reden?

Picture for question
10 jaar geleden
in: Winkels
11.3K
Amadea
10 jaar geleden
Zelfde is het geval bij de Aldi.
Cryofiel
10 jaar geleden
En bij de Rewe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dirk heeft t zelfde probleem
Amadea
10 jaar geleden
Het zijn blijkbaar de goedkopere winkels die het zo hebben. Dus zal het wel vanwege besparing zijn. De lange kassa's met dubbele sorteervakken zijn duurder en nemen meer ruimte in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou de Dirk hier niet hoor necanm, die heeft normale kassa's!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea: Lidl heeft juist wel extra lange loopbanden VOOR de kassa dus die ruimte begrijp ik niet zo. Het is juist superkort erna.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag, het kan niet de ruimte zijn die je besparen gaat zo, dus de gegeven antwoorden kloppen gewoon niet. De ruimte ervoor is juist langer dan bij de Dirk die weer gekozen heeft voor meer ruimte na de kassa....
bamibal
10 jaar geleden
Inderdaad, de lopende bad vóór de kassa is langer bij de Lidl.

Antwoorden (3)

Ik denk dat het komt omdat het een buitenlands concept is. De klant zo snel mogenlijk door de kassa helpen en naar buiten. De boodschappen gaan over de sensor en de kar weer in zodat je zo naar buiten kan rollen. Inpakken/laaien op de parkeerplaats.. Men doet er oha veel boodschappen in 1 keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat is "oha"?
Computoon
10 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk een zelfbedachte afkorting voor 'over het algemeen'. (Krijg de zin anders niet kloppend;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Else, dat is niet logisch want dit gaat juist NIET snel. Een dubbele brede baan na de kassa gaat sneller want nu moet de kassiere wachten tot je hebt ingepakt. Met een dubbele baan kan ze gewoon doorgaan.
Lijkt mij dat dit is om de doorstroom te bespoedigen. Je bent gedwongen om meteen alles weer in een tas/krat over te hevelen. Er is vaak weinig personeel (deel van het concept van de Lidl) dat zoveel mogelijk klanten in een zo'n kort mogelijke tijd moet helpen. Komt ook bij dat dit ruimtebesparend is inderdaad. Dit zie je ook terug in de manier waarop de producten aangeboden worden. Dicht op elkaar en ook zie je vaak twee soorten in één doos (bv twee soorten chips, worsten of sauspakjes) om ruimte te besparen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het concept met een band na de kassa, meestal gescheiden in twee vakken werkt alleen als er voldoende afwisseling zit in het aantal artikelen dat de klanten kopen, af en toe een hele volle wagen tussen klanten die minder nemen lukt want dan gebruiken desnoods opvolgende klanten hetzelfde inruimvak terwijl degene ervoor met de overvolle kar nog bezig is met inpakken.

De genoemde winkels zijn typisch winkels waar heel veel klanten overvolle karren hebben, die bezetten dan te lang beide inpak banden na de kassa waardoor klant 3 zijn spullen ook niet meer kwijt kan of de boel gaat door elkaar. Bij de c1000 en AH zag je dit ook gebeuren voor feestdagen toen de winkels nog niet zo lang open waren als nu, overvolle inpakbanden en de volgende kan er niet meer bij.

Door iemand min of meer te dwingen elk gescand artikel gelijk in zijn kar te leggen kan de klant gelijk weg als hij heeft betaald. Ook met een bomvolle kar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het niet... juist bij de Lidl zie ik juist ook vaak mensen met een paar dingen die daarna naar de AH gaan. Of ze komen voor de weekkoopjes. De karren zijn echt niet voller bij de AH of Dirk. Juist bij de Dirk en AH heb je een mandjeskassa voor de mensen met weinig boodschappen dus daar zou je dus geen twee vakken nodig hebben? Onzin natuurlijk.