Moet ik betalen voor artikelen die ik heb geretourneerd maar die niet zijn ontvangen door de webshop?

Ik heb langer dan een half jaar geleden een grote bestelling geplaatst van 8 artikelen bij een webshop. Ik heb de hele bestelling weer moeten retourneren omdat de verhuizing niet meer door ging. Alle artikelen heb ik dus toen allemaal netjes op tijd weer geretourneerd en ook weer netjes mijn geld teruggestort gekregen. Echter, ben ik vorige week benaderd door de webshop en zij gaven aan maar 3 artikelen te hebben ontvangen en dat ze daardoor te veel geld hadden teruggestort&dat ik dus het bedrag van de 5 artikelen alsnog moet overmaken. Dit klopt niet, want ik had de hele bestelling geretourneerd. Nu willen ze graag dat ik de 5 artikelen weer betaal, maar ik hoef toch niet te betalen voor de artikelen die ik niet heb gehouden? Wel heb ik 3 artikelen in één doos en 5 artikelen in een andere doos geretourneerd, simpelweg omdat ze niet allemaal in één doos pastten, ik had ze namelijk ook allemaal in twee dozen ontvangen, dus wellicht dat het daar aan ligt. Zij geven dus aan geen idee te hebben waar die andere doos is beland, maar ik uiteraard ook niet. Ik heb ook geen track&trace code meer omdat het al zo lang geleden is.. Ik heb voor zo ver ik me kan herinneren alleen 1 artikel online retour gemeld en vergeten de overige 7 ook retour te melden, maar ik had daar toen achteraf over gebeld, en dat moest geen probleem zijn, dus daar kan het ook niet aan liggen. Mijn vraag nu: wat moet ik met dit verzoek? Ik kan natuurlijk niet zomaar betalen voor de dingen die ik niet heb gehouden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Winkelen
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Het vervelende is dat u geen bewijs (meer) heeft van het retour zenden. :/
Aan de ander kant, waarom storten ze het geld terug als ze het niet hebben ontvangen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Idd, nadat ik het gehele bedrag teruggestort heb gekregen heb ik het verzendbewijsje weggegooid. Dat doe ik altijd, eerst wachten tot ik een bevestiging krijg van dat het bedrijf de retourzending heeft ontvangen en dat ik het geld teruggestort heb gekregen, dan het verzendbewijsje weggooien. Anders zit ik thuis met al die track&trace codes.
En precies, waarom zouden ze anders het bedrag terugstorten.. Ik vond het al wel vreemd dat ze het in delen hadden terugbetaald, maar het eindtotaal klopte verder, dus daar heb ik niet echt bij stilgestaan.

Antwoorden (1)

Het is allemaal meer dan een half jaar geleden. De webshop is nu rijkelijk laat met reageren over een niet-correct retour ontvangen zending. Je kan het beste aan de webshop laten weten dat jij er alles aan hebt gedaan om de zending destijds goed en op tijd te retourneren, en dat je verder niet ingaat op hun verzoeken. Een goede webshop zou veel eerder hebben gereageerd. Naar mijn idee hoef je niet te betalen. Een verzoek daartoe zou de webshop redelijkerwijs veel eerder hebben moeten doen, niet meer dan zes maanden later. Ik raad je aan in een aangetekende brief of e-mail (met ontvangstbevestiging) de webshop je standpunt duidelijk te laten weten, inclusief alle gegevens die jij ze nog wel kan geven, in het bijzonder de datum waarop jij alles volgens de regels aan de webshop hebt geretourneerd. De webshop moet zijn verlies maar nemen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+als een webshop pas na zes maanden ontdekt dat er te veel is terugbetaald aan een klant, is hun administratie waarschijnlijk niet up-to-date.
TurfGraver
3 jaar geleden
Ben het met je eens.
Maar het is een mening....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dag Antoni, Dank voor je reactie. Ik wilde nog iets aan mijn bericht nog toevoegen, maar helaas heb ik het maximaal aantal karakters bereikt waardoor dit niet meer mogelijk was. Het stuk dat ik wilde toevoegen was: ik heb nog even heel goed gekeken, voor mijn gevoel leek het meer dan 6 maanden omdat ik de bestelling al in januari had geplaatst, maar deze werd in februari bezorgd bij mij, in maart heb ik de artikelen geretourneerd en in april heb ik de bedragen teruggestort gekregen. Dus ze zijn er eigenlijk bijna 4 maanden later mee gekomen en niet na 6 maanden. Denk je er dan nog steeds hetzelfde over?Daarnaast kan ik eigenlijk helemaal geen bewijzen meeleveren. Het enige bewijs dat ik had waren de verzendbewijsjes, maar nadat ik een bevestiging had gekregen van dat ze mijn retour hadden ontvangen en mijn aankoopbedrag netjes teruggestort kreeg heb ik de verzendbewijsjes weggegooid. Het exacte datum van de retouren weet ik ook niet helemaal meer, het enige wat ik weet is: was in maart
Antoni
3 jaar geleden
Ja, @sylvia24, ik denk er nog steeds hetzelfde over. Het bedrijf heeft jou laten weten de bestelling retour te hebben ontvangen. De webshop heeft jou je geld teruggeven. Daarmee is voor jou de zaak afgedaan, en dat lijkt mij niet onterecht. Dat nu, vier maanden later, blijkt dat de webshop een fout heeft gemaakt waar deze zelf nadeel van heeft, is pech voor de webshop. Heb je de bevestiging van de retourontvangst door de webshop zwart op wit ontvangen? Dan kan je die nog meesturen met je reactie aan de webshop.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni Dank voor je reactie weer! Ik was destijds toevallig werkzaam voor de webshop en doordat je met het email adres van het bedrijf recht had op personeelskorting had ik dat email adres gebruikt. Omdat ik nu niet meer werkzaam ben voor dat bedrijf kan ik ook niet meer in die email box helaas, dus kan ook geen bewijs van retour ontvangst meesturen. Heel jammer dat ik die niet ergens heb bewaard, maar ik stond er natuurlijk niet bij stil omdat alles netjes was afgehandeld.
Antoni
3 jaar geleden
Wat je niet (meer) hebt, kun je niet meesturen. Geef dus de informatie door die je nog wel hebt, zo raad ik je aan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni Dankjewel, ik zal idd nogmaals aangeven dat ik alle artikelen 4 maanden geleden heb geretourneerd en daardoor ook niets meer heb bewaard. Hopelijk zullen ze het nu wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
UPDATE: Ik heb nu 8 maanden na het retourneren een sms gehad van het incassobureau dat het veschuldigde bedrag is verhoogd en dat dit zsm betaald moet worden. Zij konden zelf niet inhoudelijk ingaan op hoe de kosten zijn ontstaan. Ik schrok me uiteraard rot en heb doorgegeven dat ik de artikelen al heel lang geleden heb geretourneerd en dat ik daar de track&trace code van niet meer heb. Zij geven aan dat de webshop mij meerdere malen een mail hebben gestuurd (waarvan ze ook automatisch bericht hebben gekregen dat dat email adres niet bestaat, want dat email adres is niet van mij) Wat kan ik nu het beste doen?