Wie bepaalt welk merk een A merk is?

Hoeft niet perse om eten te gaan.
Maar ook om kleding apparatuur en zo.

Ik noem maar wat Nike, Adidas, Philips, Sony, Prada, Honig, dr oetker, Gazelle etc etc.

8 jaar geleden
in: Winkelen
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Vroeger" stond een A-merk voor k.w.a.l.i.t.e.i.t. het was 'gewoon goed' . Dat was in de tijd dat er nog niet zo heel veel reclame werd gemaakt, dus dat had minder impact. De tijd van de winkel op de hoek en 'het snoepje van de week van De Gruyter'[?] en de Vivo . Inmiddels , ook alweer vele jaren geleden, heeft een AH filiaalhouder eens verteld dat de merk produkten van A-kwaliteit veelal dezelfde inhoud hadden als hun goedkopere B of zelfs C variant. De klant weet het niet en proeft het ook niet. Ogen doen veel met je. Tegenwoordig wordt het A-merk dus niet meer alleen bepaald door alleen maar kwaliteit, maar ook door reclame, door naamsbekendheid, door een Bekende Nederlander die al vele jaren iets aanprijst [als die het zegt zal 't wel goed zijn!] .

Antwoorden (2)

De consument; die is blijkbaar bereid voor een vergelijkbaar product een hogere prijs (van het A merk) te betalen, dan de conculega' s (B- en C merken) vragen.

Het kan vooral de uitstraling/ de reclame zijn die mensen over de streep trekt; maar soms is de kwaliteit aantoonbaar beter, of wordt betere en/ of gratis service, of langdurige garantie gegeven voor een A-merk, terwijl je bij een B merk ervoor moet betalen, de service niet best is (o.m. lange wachttijden) en de garantie niet verder gaat dan wat wettelijk is vereist. Veelal is het A-merk ook het eerste/ een van de eerste merken voor een bepaald product en als er twee merken elkaar voortdurend de loef proberen af te steken, kan dat de verkoop van beide merken ten goede komen; onder het motto ' niet beter, maar anders' (dat zullen de merken nooit zo zeggen maar zo ervaren de consumenten het, bijv. Coca versus Pepsi cola).

Wat een A-merk is, kan ook regionaal of per land sterk verschillen. Dit hangt ook af van de reclame-inspanningen.

Een belangrijk kenmerk van A-merken, tenslotte, is dat zij worden nagemaakt/ geimiteerd; want als een merk blijkbaar als zo goed wordt ervaren dat het de moeite waard is om na te maken, is dat veelzeggend. Vandaar ook dat op vele verpakkingen de handtekening van de oprichter van het bedrijf prijkt, als waarmerk voor een onvervalst product. merkfraude/ merkvervalsing is dus altijd op de bekendheid van het origineel gebaseerd, en is (een weliswaar onprettig) eerbewijs aan het originele merk. Soms lijken ook de kleuren en lettertypes verdacht veel op de originele. Daarmee hoopt de vervalser dezelfde uitstraling te bereiken die het origineel heeft -- hij parasiteert op de reclame van het originele merk terwijl de kwaliteit van zijn product daar vaak (hoeft niet per se) sterk bij achter blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
De consument bepaalt wat een A-merk is. Maar als ik iets een A-merk vind, hoef jij het daar niet mee eens te zijn. Welke instantie bepaalt wat voor consumenten over het algemeen A-merken zijn? Dat is volgens mij de vraag.
De enige reden die ik ooit gezien heb om iets als A merk te beschouwen is naamsbekendheid. En de enige die dat bepaalt is de winkel. Nooit van gehoord? B merk. De kwaliteit en prijs spelen daar geen enkele rol bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar wat moet er dan gebeuren voordat een merk naamsbekendheid heeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat denk je zelf dat bedrijven doen om hun naam en product bekendheid te geven? Zij zijn het zelden die hun product A merk noemen. Dat doet de detailhandel.