stel je moet zes euro en vijf cent betalen in een winkel mag men je vijf cent weigeren te aanvaarden?

De centjes 1 en 2 eurocenten werden geweigerd , kan dit ? Hoe zit dit nu echt ...ik dacht dat in de winkel moest uithangen dat ze deze niet aanvaarden ....

8 jaar geleden
in: Winkelen
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
1 en 2 cent is wettig betaalmiddel, moeten ze aannemen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. Maar ja, wat doe je als ze weigeren?
Amadea
8 jaar geleden
Ze bij de Aldi uitgeven, want daar worden ze wél geaccepteerd.
Powergen
8 jaar geleden
@Rtisuka nee hoeven ze niet aannemen. Een winkel mag zelf bepalen wat zij willen accepteren,
doralien
8 jaar geleden
Maar moet dat dan niet uithangen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aldi neemt het wel aan, maar dat is van origine een Duitse supermarkt.
In Duitsland worden welk vaak muntjes van 2 cent en 1 cent geaccepteerd.
In Italië neemt men het muntje niet eens terug als ik het niet aanneem en het terug wil geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland mag dit niet geweigerd worden, tenzij dit duidelijk aangegeven wordt:
https://www.jurofoon.nl/nieuws/6298-mag-verkoper-eurocenten-weigeren
Castle
8 jaar geleden
+ Crea maar helaas een fictieve want je hebt het als reactie geplaatst i.p.v. antwoord.

Het beste antwoord

Als een winkelier bepaalde munten of bankbiljetten niet accepteert als betaalmiddel moet dit aangegeven zijn in de winkel, bijv. met een sticker in de buurt van de kassa. De winkelier bepaalt zelf welke wettige betaalmiddelen hij accepteert. Hij zou bijv. ook alleen pinbetalingen kunnen accepteren, als dit maar schriftelijk wordt aangegeven.

Dan het afronden van eindbedragen op 0,01 of 0,02. Dat is toegestaan op basis van een advies van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Als een winkelier dit doet, moet dit schriftelijk zijn aangegeven in de winkel, bijv. met een kassasticker. Betaal je ook met 1 of 2 cent stunten zo''n afgerond bedrag dan moeten die muntjes worden geaccepteerd behalve wanneer de winkelier schriftelijk heeft aangegeven dat hij die munten niet accepteert. Bij 'afronden' hoeft een winkel niet terug te betalen met eur 0,01 en 0,02-munten (logisch).

Bij niet-contante betalingen (bijv. met de pinpas of creditcard) moet altijd het niet-afgeronde bedrag worden betaald.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
@Computoon, wist je dat er klanten zijn die met een pinpas betalen als het bedrag naar boven afgerond wordt en uit de portemonnee als het naar beneden afgerond wordt. Ja echt waar. Uit principe.
Computoon
8 jaar geleden
Ik heb dat inderdaad gelezen. Als je zo een kapitaal wilt vergaren... Zeg dat je 2x/week naar een winkel gaat. Statistisch heb je dan ongeveer 52 keer per jaar 'nadeel' door afronding naar boven. Zeg dat dit nadeel 0,02 per keer is. Dan heb je door te pinnen bij afronding naar boven eur 1,04 voordeel per jaar...

Andere antwoorden (1)

De 1-, 2-, en de 5 cent zijn wettige betaalmiddelen en moet de winkelier accepteren. Wil hij dit niet dan moet hij de prijs van bijv. 0,62 eurocent afronden naar beneden en 0,63 cent afronden naar boven.