Als ik op ebay een spijkerbroek wil kopen, zie ik in het Engels 'inseam' en 'bottoms zijn' staan. Wat zijn deze?

Ik dacht dat inseam op de taillemaat sloeg, maar op google staat er iets van binnenbeenlengte. Nu ben ik al helemaal in de war. :/

Toegevoegd na 30 seconden:
'bottoms size' dus niet bottoms zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Winkelen

Antwoorden (1)

Een spijkerbroek heeft doorgaans twee maten : de maat van je taille / de omtrek van de broek aan de bovenkant, en de lengte van de pijpen.
De taillemaat spreekt voor zich - ook als die op de broek wat lager zit en wat wijder is. MAAR juist omdat broeken lang niet meer altijd in de taille zitten, gebruiken ze -althans in de jeans-wereld - ook vaak de heupmaat : gemeten over het dikste deel van je billen.

De lengtemaat hangt echter af van hoe hoog de taille van de broek zit ; een heupbroek is natuurlijk wat korter dan een broek die op je navel zit. Daarom gebruiken we voor de lengte de lengte van het binnenbeen (kruis tot enkel) , want die is bij alle modellen gelijk.

In het Engels noemen we deze maten de Bottom size (kontmaat, wat bij ons de heupmaat zou zijn (dus NIET rondom je navel, dan zit de broek te strak)en inseam (size).

En ja, die maten worden in de regel ook nog eens uitgedrukt in inches, om het makkelijk te maken ;-)

Voor het kopen van een broek op Internet heb je dus 3 maten nodig :
Waist (taille) - over het smalste deel van je taille gemeten OF
Bottom (heup) - over het dikste deel van de billen gemeten EN
Inseam (binnenbeenlengte) - van kruis tot enkel gemeten.