hoe kan supermarkt lidl ziin groenten zo goedkoop aanbieden?

Een spitskool voor 90 cent, een grote rode kool voor een euro ( tegenover een klein kooltje van 2 euro bij andere supermarkten)en prei voor dertig cent

Worden de telers uitgebuit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
1.6K
Poet
10 jaar geleden
De vraag is dan eigenlijk: hoe vinden ze mensen bereid om voor zo weinig geld te werken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat valt wel mee. Mn broer werkt er en zijn loon ligt ruim boven minimum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is mijn vraag niet. Anders had ik dat wel neer gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de Lidl betalen ze niet slechter dan bij andere supermarkten, ze kopen waarschijnlijk gewoon slimmer in. Het is nu ook 'het seizoen' voor de groenten die je noemt, die zijn nu overal heel goedkoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook in de zomer koop je er relatief goedkope kolen en wortelen. Bonen zijn het hele jaar door super goedkoop.
Nosky
10 jaar geleden
Lidl bespaart een hoop geld op loonkosten, maar dat is wat anders dan dat de mensen er weinig geld verdienen.
Lidl heeft aanzienlijk minder mankracht nodig in een winkel dan bijvoorbeeld een Albert Heijn. Dat komt door de invulling van het logistieke proces, welke zeer kostenbewust is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@ Goos1307. Nou ik haal ook mijn neus op voor een baan bij Lidl of Aldi. Ik heb een half jaar bij Aldi gewerkt en dat was genoeg. Ik wil het nooit weer doen. Als een ander er wil werken prima, maar ik nooit meer.
Verder maakt het mij geen reed uit, of je nu bij Lidl werkt of als hoge pief waar dan ook. Behandel mij met respect en ontvang het terug...en wat dat betreft kunnen veel van de "hoge heren" nog wat leren. Ik vind het vrij respectloos om maar meteen aan te nemen dat Poet iemand die bij Lidl werkt minderwaardig zou vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kwaliteit ligt ook lager bij de Lidl dan bij de AH. Maar bij de Lidl hebben ze de beste prijs/kwaliteit verhouding. Dus als je wat minder geld hebt, of je minder daar aan wilt besteden is de Lidl een prima optie. En, wat ook een belangrijk punt is. Is dat de Lidl een stuk minder mankracht nodig heeft. De producten worden minder uitgestald (vaak nog in de doos) en van de medewerkers wordt ook niet verwacht dat ze alle mensen de weg wijzen, ze doen het wel. Alleen hun werk is voornamelijk de vakken gevuld houden. Zoals al eerder is genoemd. De Lidl besteedt bijna geen geld aan reclamespotjes in tegenstelling tot de AH bijv. De AH leeft bijna van de reclame (zonder reclame zouden waarschijnlijk minder mensen daar komen). Dit zijn een paar redenen.

Antwoorden (3)

Bij andere supers kun je bijvoorbeeld een spitskool ook voor die prijs kopen in een aanbieding. Op dit moment bijvoorbeeld bij Nettorama voor €0,89 en in oktober koste een spitkool bij C1000 €0,79.

Het gaat om aanbiedingen. Supermarkten willen zich graag presenteren als goedkoop. Het is een middel om klanten naar de winkel te krijgen die ook andere producten gaan kopen die niet in de aanbieding zijn. Meer klanten is meer omzet is meer winst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het gaat hier om een discountsupermarkt die producten systematisch voor een lagere prijs aanbiedt dan gewone winkels in dezelfde branche. Het assortiment bestaat voor een groot deel uit goed verkopende producten, waarvan vaak alleen een eigen merk wordt aangeboden. Hierdoor kan op ruimte in de winkel bespaard worden. De producten worden vaak in dozen op pallets aangeboden, waardoor bespaard kan worden op vakkenvullers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle groenten zijn bij lidl altijd goedkoper dan bij andere supers. Ik heb het niet over kortingsacties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, zie daarom ook de uitleg over discountsupermarkten zoals Aldi en Lidl. Maar ook discountsupermarkten kunnen aanbiedingen hebben en reclame maken. Ook in de folders en op de website van discountsupermarkten vindt je wekelijks groente en fruitaanbiedingen.
Zie verder het antwoord waarom discountsupermarkten in het algemeen goedkoper kunnen zijn dan gewone supermarkten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de nettorama zijn ze €0,89 per kilo, niet per stuk.
Het feit dat Lidl goedkoper is dan andere supermarkten heeft alles te maken met de waardestrategie. Daar is een hele heldere uitleg voor, daarvoor verwijs ik je naar de link onderin.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Waardestrategie? Operationele excellentie (kostenleiderschap) Heldere uitleg van Nosky? Zie de geplaatste link / blog geplaatst in betaplaza en oordeel zelf. Auteur blog: Nosky. De blog van Nosky zoals geplaatst in betaplaza besteedt (te) veel aandacht aan het 'onderzoek' van Ten Brink Foodretail (Lidl is 14,7% duurder) Niet direct een antwoord op de vraag waarom de groenten van Lidl goedkoper zijn dan andere supermarkten. De kwaliteitskrant uitgegeven door Ten Brink Foodretail himself – Alphen aan den Rijn is een schoolvoorbeeld van: Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Een ondernemer die 400 medewerkers werft om 'aan te tonen' dat Lidl 14,7% duurder is in het Basic-assortiment. Inderdaad gegoochel met cijfers en totaal niet onderbouwd. Het enig valide argument waarom Lidl goedkoper is en kan zijn is het assortiment dat aanzienlijk kleiner is dan in winkels als Albert Heijn. Alle andere argumenten zoals service enzo zijn persoonlijk beleefde ervaringen, verschillen van plaats tot plaats en van winkel tot winkel.
Zo loopt het in 'mijn' Lidl tussen de middag storm met scholieren die een warm broodje kopen en natuurlijk snoep. Slaan andere gelegenheden met warme broodjes over. Een scholier die meer dan een kilometer extra loopt voor een warm broodje. (....) Service? Kwaliteitsbeleving? Het zal de scholier een zorg zijn. En kwaliteitsbeleving als je als man erop uitgestuurd wordt om een aantal van die zogenaamde kwaliteitsproducten uit te zoeken tussen 10 of 20 duizend andere artikelen? Een regelrechte ramp dat zoeken. En zeker als achteraf blijkt dat je precies met het verkeerde (en duurdere) kwaliteitsartikel thuiskomt. .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Fisbel, De kwaliteit van de eigen merken van Aldi en Lidl kun je vergelijken met de huismerken van andere supermarkten.
Nosky
10 jaar geleden
Inderdaad mijn eigen blog en inderdaad gaat deze blog voornamelijke over die prijsvergelijking tussen Lidl en AH Basic. Maar het geeft wel degelijk antwoord op de vraag van de vraagsteller. Het feit dat Lidl, niet alleen in zijn groenten, 'goedkoper' is dan anderen supermarkten heeft niets te maken met aanbiedingen, veilingen of kwaliteit. Maar alles met het business model en het complete strategische model. Daar ga ik in die blog deels op in. Over de hele linie werkt een keten als Lidl kostenbewust en wordt de logistiek zo ingericht dat de overhead zo klein mogelijk blijft. Dat is 'operational excellence' ofwel kostenleiderschap. Sla een boek over over deze strategien en er wordt veel duidelijk. Bovendien worden winkels als Lidl vaak als voorbeeld genomen in de uitleg. " Het enig valide argument waarom Lidl goedkoper is en kan zijn is het assortiment dat aanzienlijk kleiner is dan in winkels als Albert Heijn" Dat is ook het argument dat ik noem, en daarbij schrijf ik dat dit één van de uitwerkingen is van hun kostenleiderschapsstrategie. Zo zijn er wel meer voorbeelden, maar dit is voor iedere consument op te merken en spreekt tot de verbeelding.
Het gaat om het punt dat wordt gemaakt in de blog, dat niet kwaliteit de rede is dat Lidl goedkoper is, maar het strategisch model.
En dat is dan ook het antwoord op de vraag die hier wordt gesteld. Overigens heb ik vrij weinig te maken met Ten Brink Foodretail, ik refereer slechts naar het artikel.
Ze kopen waarschijnlijk op de veiling, dan kunnen ze goedkope aanbiedingen doen, en zelf nog lekker winst maken.
Voorbeeld: Deze week daalde de prijs van grove trostomaten tot onder 40 cent per kilo. De losse (tussentype-) tomaten deden vandaag gemiddeld nog maar 20 cent per kilo voor de klok van The Greenery.