Hoe lang zit er tussen het plukken van een appel en de verkoop ervan in de supermarkt?

In de Lidl-tv-reclame wordt beweerd dat hun appels direct van de boer zo snel mogelijk naar de winkel worden gebracht. Ik heb ook wel eens gehoord dat dat niet zo gaat, maar dat appels soms wel een jaar opgeslagen liggen voor ze verkocht worden. Wat klopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
8.7K

Het beste antwoord

In september kún je appels in de winkel vinden die een dag of 2/3 ervoor geplukt zijn. De rest van het jaar niet, dan hebben ze eerst in de koeling gezeten.

"Een deel wordt in onze winkel verkocht en een ander deel vindt via groothandel en veiling zijn weg naar consument. Het bewaren van appels en peren is een hele kunst. Ten eerste worden ze bij een lage temperatuur bewaard. Afhankelijk van het soort bij een andere temperatuur, bijvoorbeeld 4.5° C voor Goudreinette tot -0.7° C voor peren zoals Conference. Ten tweede wordt de samenstelling van de lucht in een koelcel geregeld. Cellen waar appels en peren in bewaard worden zijn speciale cellen die gas (lucht) dicht zijn. Appels en peren ademen net als mensen, ook nadat het geplukt is. Ze verbruiken zuurstof en er komt CO2 vrij. Door dit ademen worden ze ouder en gaan ze eerder rimpelen. Als een cel luchtdicht is en de appels verbruiken zuurstof daalt het zuurstofgehalte in de cel. Door dit lagere zuurstof gehalte, in combinatie met de lage temperatuur, gaan de appels langzamer ademen en worden ze minder snel oud. Hierdoor zijn ze langer te bewaren. De CO2 die vrijkomt wordt met een speciale ‘scrubber’ uit de cellucht gehaald want een te hoog CO2 gehalte is ook schadelijk voor het fruit. Door deze manier van bewaren kunnen we fruit lang bewaren, Jonagold bijvoorbeeld tot juli, Elstar en Conference tot juni. Let wel, de appels en peren zijn in september geplukt dus 10 maanden oud! Op ons bedrijf kunnen we ongeveer 350 ton fruit bewaren."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof je het zelf? 2 a 3 dagen!!!!!!!!!! Het duurt al zeker twee dagen binnen het DC voordat ze geheel verdeeld zijn en naar de klant kunnen, heb ik het nog niet over het plukken, en sorteren bij de boer, het verzamelen op de verzamel plek etc. etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met bloemen kan het ook dus met appels ook. Ik zei ook dat het zou kunnen, maar alleen in september. Op dag 1 appels plukken, die gaat op dag 2 naar de veiling en kunnen op de 3de of 4de dag in de winkel liggen ja. Dan kom je dus op 2-3 dagen na het plukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Droom lekker verder. Appels met bloemen vergelijken, bij de pluk in een boomgaard komt iets meer kijken dan het afsnijden van een bloemetje, bij de sortering van appels komt meer kijken dan bij het sorteren van bloemen, bloemen hoeven namelijk niet gewassen en gedroogd te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel gesorteerd en verpakt.

Andere antwoorden (2)

Geloof nooit een reclame.
Zeker niet als erin gesuggereerd wordt dat boeren met hun trekkers groenten naar supermarkten brengen.
(ook niet als banken en verzekeraars gouden bergen beloven trouwens, of wasmiddelenfabrikanten witter-dan-wit beloven)

Appels wonen een groot deel van hun leven in koelcellen.
Anders zouden we tussen januari en september geen nederlandse appeltjes kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat de reclame al zegt. Zo snel mogelijk. dat is een ruim begrip.