waarom zijn winkels niet altijd op zondag open?

Nu moet je, als je gaat werken, soms kunst- en vliegwerk verrichten om naar bepaalde winkels te geraken. Zondagopeningen trekken enorm veel volk, wat bewijst dat meerdere mensen met dit probleem zitten. Waarom zijn winkels niet op zondag open, zodat zaterdag niet zo overdreven druk is? Er zijn toch vast mensen te vinden die het niet erg vinden om op zondag te werken, bv. als bijverdienste? En voor de winkel zelf is het toch ook beter : ze verkopen op zondag denk ik toch meer dan bv. op maandag of dinsdag....?

Toegevoegd na 12 uur:
ik bedoel zeker niet dat ik vind dat winkel 7 dagen op 7 moeten open zijn. Mijn vraag is waarom winkels hun openingsuren niet bepalen adhv de tijdstippen waarop ze de meeste klanten kunnen verwachten. en dus ipv zondag en maandag te sluiten bijvoorbeeld maandag en dinsdag sluiten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Politieke druk door christelijke partijen die het liefst de zwembaden ook nog zouden willen sluiten. Werknemers en ondernemers die niet graag op zondag gaan werken. Als we vanuit de ondernemer gaan denken maken we een fundamentele fout denk ik. Dan heb je het echt over internetwinkels waar je op afspraak reeds betaalde goederen kunt afhalen. Andere consumenten betalen meer en gaan naar de mediamarkt die vrijwel continu open is. Dat soort vrije marktkeuzes lijken me veel beter dan opgelegde sluitingstijden om ondernemers te beschermen. Ik ben het dan ook eens met je redering, maar het geval wil dat het CDA en de SGP ondanks de armzalige steun bij de kiezers de agenda bepalen (ook op natuur).

Het is ooit begonnen omdat het Christelijk geloof voorschrijft dat we op zondag rust moeten nemen en God eren. Steeds minder mensen geloven daarin, maar er is een sociale functie bijgekomen: veel mensen vinden het prettig als stad of dorp één dag in de week rust kent. Een aantal jaren geleden heeft de bevolking van de stad Utrecht de zondagopenstelling (meer dan 13x per jaar) afgewezen. Natuurlijk kan het ook prettig zijn om op zondag te kunnen winkelen, het is een kwestie van smaak. Voor kleine winkeliers is de zondagopenstelling niet altijd zo handig. Wat ze op zondag meer verkopen, verkopen ze op andere dagen minder. Mensen gaan nauwelijks meer geld uitgeven omdat de winkels langer open zijn. Als een winkelier zelf in de winkel moet staan, heeft hij geen rustig weekend en kan hij niet naar bijvoorbeeld het voetbal. Als hij personeel moet inschakelen, heeft dat recht op overwerkvergoeding, zodat het nog meer geld kost.

Heel lang geleden is Nederland een Christelijk land geworden. Volgensmij staat in de Bijbel dat je op zondag vrij bent. Aangezien Nederland nu veel verschillende culturen heeft zakt dat Christelijkheid een beetje af. Daarom zijn de winkels soms op zondag wel open. Maar als het geen koopzondag is kan je altijd nog naar webwinkels!

De zondag is van oudsher een rustdag. Dat is niet alleen omdat we een Christelijke natie zijn. Het is ook goed voor de mens. Omdat de werkweek in Nederland 36 uur is en de winkels altijd 50-52 uur geopend zijn, is er tijd genoeg om de inkopen op een andere dag dan de zondag te doen. De kosten voor de ondernemer worden veel hoger bij een opening op zondag en de inkomsten verspreiden zich over 7 dagen. De kosten van verlichting, verwarming en personeel zijn aanmerkelijk hoger. Jij bekijkt het vanuit de consument, vanuit recreatief winkelen. Wees eens nuchter en zet de boel eens op een rijtje vanuit het gezichtspunt van de ondernemer.

Deels traditie - vroeger waren winkels doordeweeks open tot 5 of 6 uur, ook de supermarkten, en op zondag was alles dicht, tenzij je in een grote stad woonde met Joodse winkels. Toen kwamen de zondagsopeningen, doorgaans een keer per maand, en de supermarkten bleven langer open, vervolgens werd elke weekavond en soms ook die van zaterdag supermarktopeningsavond en gingen de supermarkten ook op zondag open. Werken op zondag wordt extra betaald, dus of dat zo geweldig aantrekkelijk is, is de vraag. Zeker voor kleine winkels is het nauwelijks te doen - dan moet je dus elke dag de hele dag werken. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld de grote supermarkten (Albert Heijn en zo) open zijn op zondag maar de 'kleinere zelfstandigen' zoals een gemiddelde drogist of kaasboer niet. Zondagsopeningen zijn soms ook bedoeld als 'uitjes', wat je vooral ziet op de meubelboulevards en in binnensteden. Als winkels ook op zondag altijd open zijn, zul je zien dat er in totaal niet méér besteed wordt: wat mensen nodig hebben, kopen ze toch wel. De spreiding van die aanschaffen kan misschien anders zijn, maar het is de vraag of dat opweegt tegen de extra personeelskosten, een benodigde verandering in voorraadbeheer, logistiek enzovoorts. In sommige gemeentes wil men ook beslist geen zondagsopeningen wegens de zondagsrust, en ik heb niet de indruk dat de winkels daar het slechter doen. De meeste potentiële klanten daar willen ook niet op zondag winkelen. Al met al: er zijn steeds meer winkels in diverse sectoren op diverse plekken op zondag open. Gezien de ontwikkelingen, is het helemaal niet ondenkbaar dat over x tijd zondagsopeningen gebruikelijk zullen zijn - maar momenteel is dat nog niet zo behalve in toeristische gebieden (denk aan de binnenstad van grote steden, kustgebieden in de zomer en dergelijke). Toegevoegd na 17 uur: Naar aanleiding van je aanvulling: vroeger waren veel winkels op maandag dicht, dus er verandert al veel. Verschuiven van openingstijden maar net zolang open zijn in totaal, verandert waarschijnlijk helemaal niets aan de omzet, maar zolang je extra personeelskosten hebt in het weekend, wel aan je winst, en niet in positieve zin. Winkels bepalen hun openingstijden al op basis van wanneer ze de meeste klanten verwachten. De AH hier was van 16-21 open op zondag, dat is veranderd naar van 12-19 omdat mensen aangaven dat vier uur te laat was en er na acht uur ook nauwelijks mensen meer kwamen.

omdat zondag een wettelijke rustdag is

Ik denk omdat vroeger zondag voor gelovigen een dag voor rust was en er niemand werkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100