Is insurance (verzekering) gebruikelijk op alibaba?

Ik heb laatst voor een bedrag van 700 euro gereedschap besteld op alibaba, later kwamen daar nog 300 euro douanekosten en 150 euro verzendkosten bij.
Maar nu zegt de verkoper dat ik nog 500 dollar moet betalen vanwege insurance, eerst was dit 1000 dollar maar nu is 500 ook genoeg. Ik zou dit bedrag bij de levering terug krijgen.
De verzendingsdienst heet www.aircontinentallogs.com en als ik de insurance betaald heb zouden ze het doorgeven aan dhl.
Moet ik dit vertrouwen of niet?

3 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Heel vreemde zaak.
Als je nog niets betaald hebt zou ik toch dichtbij huis zoeken.
LeonardN
3 jaar geleden
Wat voor verzekering?
Heb je die spullen al binnen?
Heb je al betaald?
Meer verzekering dan de kosten van de spullen?!
Utrecht
3 jaar geleden
Hoe kan een verzekeringspremie (initieel €1000) nu hoger zijn dan de verzekerde waarde (€700)??
Smells fishy to me.

Antwoorden (1)

Weet je zeker dat het adres van de website klopt:
"Air continental" is een luchtvaartmaatschappij.
"Continental logs" is een benaming van een bepaalde vorm van blokhutten.
Maar "Air Continental Logs" bestaat niet. Dus ik weet niet hoe je aan dit adres bent gekomen. Maar als dit naar jou is gemaild, duidt dit op een phishing mail en is de site totaal niet te vertrouwen.
En dan heb je meteen het antwoord op jouw vraag.
Nee, dit moet je niet vertrouwen. Als ik jou was zou ik compleet afzien van de aankoop en ik hoop dat je nog niets hebt betaald. Want dit stinkt naar oplichterij.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ plus ,verder niet op ingaan en email zeker niet verder openen. Aankoop annuleren, zo snel als mogelijk.
TurfGraver
3 jaar geleden
www.aircontinentallogs.com (Aircontinental Logistics)
Komt gewoon bij een shipping bedrijf uit hoor.
Maar zover ik kan zien doen zij niets met insurance...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Roysnoek, Je schrijft:
Maar nu zegt de verkoper dat ik nog 500 dollar moet betalen vanwege insurance, eerst was dit 1000 dollar maar nu is 500 ook genoeg.
Dan voel je toch gelijk aan je water dat er iets niet kosher is. Over de insurance-kosten wordt niet gemarchandeerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat Aircontinental Logistics een bestaand betrouwbaar shipping bedrijf is zegt niets over de onbetrouwbaarheid van de e-mail.
Dit soort oplichters maakt juist gebruik van bestaande betrouwbare namen. DHL, PostNl, Amazon, UPC enz enz.
Het zijn niet meer de knullige e-mails in knullig Nederlands van een aantal jaren terug.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/nepmail-over-zending-dhl-of-postnl-40000-consumenten-klikken-op-gevaarlijke-link/
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@TurfGraver en @JoanDArc bedankt voor jullie reacties. Toen ik het webadres invoerde in Google kreeg ik niets en bij zoeken onder de naam, zoals in het webadres, kwam niets naar voren. Ik had er niet aan gedacht om Logistics voluit te schrijven.