Moet je de betaalwijze van een webwinkel accepteren?

Ik heb een online een fiets gekocht. Deze werd na enkele maanden gestolen. De nieuwe fiets moet ik vooruit betalen (voordat de verzekering aan de winkel uitkeert) zodat ze deze kunnen bestellen. Ik wil weer betalen zoals ik de eerste keer deed; via paypal. De winkel geeft aan dat dit niet kan en wil dat ik een overboeking doe. Heb ik het recht een paypal link te eisen? Of mag de winkel hierin bepalen hoe ik betaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Amadea
7 jaar geleden
Je bent toch niet verplicht de fiets dáár te kopen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee denk van niet. Maar zo doen ze het wel overkomen nu is het al te laat.... Hoewel ik nog niet betaald heb want ik heb dankzij Computoom artikel 7:26 in de strijd gegooid dus we zullen zien waar ze nu mee komen :-).

Antwoorden (1)

"Veel webshops eisen vooruitbetaling. De bestelling wordt dan pas geleverd nadat de webshop eigenaar de betaling van de bestelling heeft ontvangen. Dit is wettelijk niet toegestaan indien de klant een consument is. In de wet, artikel 7:26 lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW), is namelijk opgenomen dat bij een consumentenkoop de koper alleen verplicht kan worden tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs."

Het gaat hier om een fiets, een goed dus en dan geldt bovenstaande regel als je consument bent. De leverancier mag de betaalwijze bepalen maar een vooruitbetaling van meer dan de helft eisen, is niet toegestaan. Hij moet dus een (aanvullend) alternatief bieden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als hij dat niet wil -vanwege het risico dat de bestelde fiets niet wordt afgenomen zodat de winkelier ermee blijft zitten- dan houdt het op.maar dan kun jij naar een ander gaan. Ik begrijp overigens niet wat de verzekeraar van de winkelier met de transactie te maken heeft.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hmm interessant. In de praktijk zal je bij 99.99% van de webshops vooruit moeten betalen anders beginnen ze niet aan levering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
artikel 26 zegt ook:
1.De koper is verplicht de prijs te betalen.
2 De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering
Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
De andere helft mag gelijk bij aflevering geëist worden.. De webshop mag ook weigeren te leveren. Als zij aan iemand niet willen leveren is dat hun goed recht.
Op het moment dat de koopovereenkomst tot stand is gekomen, zijn zij verplicht te leveren. Bij een webshop is de koopovereenkomst tot stand gekomen zodra de bevestiging bijv.via e-mail uit een geautomatiseerd systeem, over de bestelling verzonden en ontvangen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-09-01#Boek7_Titeldeel1_Afdeling4_Artikel26
De webshop hoeft geen alternatief aan te bieden, ben je het er niet mee eens, en is de koopovereenkomst nog niet tot stand gekomen, dan weigert de webshop te leveren. De keus is aan de klant.
Computoon
7 jaar geleden
Volgens onderstaande tekst moet bij een webshop minstens 1 mogelijkheid worden aangeboden om achteraf te betalen als een consument een goed koopt: "Veel webshops eisen vooruitbetaling. De bestelling wordt dan pas geleverd nadat de webshop eigenaar de betaling van de bestelling heeft ontvangen. Dit is wettelijk niet toegestaan indien de klant een consument is. In de wet, artikel 7:26 lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW), is namelijk opgenomen dat bij een consumentenkoop de koper alleen verplicht kan worden tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs. Uitzondering op verbod Het verbod op het eisen van vooruitbetaling bij een webshop geldt niet indien de consument via de webshop een dienst bestelt. In een dergelijk geval is er namelijk geen sprake van een consumentenkoop. Ten minste één mogelijkheid tot achteraf betalen Indien de klant wil afrekenen voor een bestelling die via een website geplaatst is, dan kunnen aan de klant meerdere betaalmogelijkheden worden aangeboden. Ten minste één van deze betaalmogelijkheden dient een achteraf betaling te zijn, bijvoorbeeld levering onder rembours of het sturen van een factuur. Door de consument minimaal één achteraf betaalmogelijkheid aan te bieden, wordt de consument niet verplicht vooruit te betalen, maar kan hij er zelf voor kiezen. Het is dus wel toegestaan om vooruitbetaling aan te bieden, bijvoorbeeld via iDEAL, mits er ook één of meerdere achteraf betaalmogelijkheden zijn. Indien u extra kosten moet maken voor het aanbieden van een achteraf betaalmogelijkheid, zoals bij levering onder rembours het geval is, dan mogen deze extra kosten aan de consument in rekening worden gebracht. Consumenten kiezen vaak voor vooruitbetaling via iDEAL, omdat het makkelijk is en daarvoor meestal geen extra kosten aan de consument in rekening worden gebracht." Bron: http://www.juridische-supermarkt.nl/vooruitbetaling-eisen-bij-webshop-toegestaan