Moet je de betaalwijze van een webwinkel accepteren?

Ik heb een online een fiets gekocht. Deze werd na enkele maanden gestolen. De nieuwe fiets moet ik vooruit betalen (voordat de verzekering aan de winkel uitkeert) zodat ze deze kunnen bestellen. Ik wil weer betalen zoals ik de eerste keer deed; via paypal. De winkel geeft aan dat dit niet kan en wil dat ik een overboeking doe. Heb ik het recht een paypal link te eisen? Of mag de winkel hierin bepalen hoe ik betaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

"Veel webshops eisen vooruitbetaling. De bestelling wordt dan pas geleverd nadat de webshop eigenaar de betaling van de bestelling heeft ontvangen. Dit is wettelijk niet toegestaan indien de klant een consument is. In de wet, artikel 7:26 lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW), is namelijk opgenomen dat bij een consumentenkoop de koper alleen verplicht kan worden tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs." Het gaat hier om een fiets, een goed dus en dan geldt bovenstaande regel als je consument bent. De leverancier mag de betaalwijze bepalen maar een vooruitbetaling van meer dan de helft eisen, is niet toegestaan. Hij moet dus een (aanvullend) alternatief bieden. Toegevoegd na 13 minuten: Als hij dat niet wil -vanwege het risico dat de bestelde fiets niet wordt afgenomen zodat de winkelier ermee blijft zitten- dan houdt het op.maar dan kun jij naar een ander gaan. Ik begrijp overigens niet wat de verzekeraar van de winkelier met de transactie te maken heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100