Je zal deze vraag bij de officiele dealer van het merk neer moeten leggen, soms verkopen ze alleen aan bedrijven die een bepaald aantal inkopen, of een hele serie kopen, ook zijn er merken die alleen aan bepaalde bedrijven verkopen, of in een bepaald gebied niet meer dan een bepaald aantal bedrijven willen leveren. Als je dit gaat verkopen zonder toestemming, kun je een grote boete krijgen. Ga er ook niet aan proberen te komen via via, want ook dat kan je in de problemen helpen. De enige die je hier antwoord op kan geven, is de officiele dealer van dat merk. Ook als je een bedrijf overneemt dat dit merk verkoopt, altijd een nieuw contract afsluiten met de officiele dealer van het merk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Europa heb je vrij verkeer van goederen. Het verkopen van een merk is gewoon toegestaan. Als jij het via via inkoopt en verkoopt op je website is dat gewoon toegestaan, zonder "hoge" boete.
(Mits binnen Europa ingekocht)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er vrij verkeer van goederen is in Europa klopt, maar dat is iets totaal anders dan het verkopen van producten. De grote merken houden graag de touwtjes in handen en beslissen zelf waar en wie hun product verkoopt/verkocht wordt. Dat je spullen mag kopen, wil niet zeggen dat je ze ook als ondernemer mag doorverkopen. Ik heb het even voor je opgezocht:
http://dirkzwagerieit.nl/2014/09/12/online-verkoop-en-selectieve-distributie-van-merkproducten/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, lees je eigen link nog eens goed. Er worden eisen gesteld aan erkende dealers, uiteraard. Maar als jan met de korte achternaam een merk inkoopt en dit online wil verkopen, is dit gewoon toegestaan. Hier bestaat geen verbod op. Uiteraard zal je niet de juiste, goedkope inkoop kanalen kunnen vinden. Hiervoor moet je bij het merk zelf zijn. Maar dat is een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook even voor jou opgezocht, alsjeblieft. https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/merk-en-domeinnamen/verkoop-merkproducten/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook na het lezen van je link, wat heel betrouwbaar overkomt, heb ik mijn twijfels of dit niet voor problemen gaat zorgen, ik zal de vraagsteller dus adviseren altijd vooraf informatie hierover op te vragen bij een jurist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard is het altijd handig je altijd te laten adviseren.
Ondanks dat het niet verboden is, geldt in de rechtspraak helaas vaak de wet van de langste adem en het meeste geld...
Als jij goederen, van welk merk dan ook, binnen Europa inkoopt ben jij vrij dit weer te verkopen op jou site.
In Europa heb je nl vrij verkeer van goederen, dit betekend dat je alles mag in en verkopen.
(Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals chemie, voeding, wapens, vuurwerk e.d. Hier zijn vaak vergunningen voor nodig)