Waarom kan je online niet met een Maestro card betalen?

Meestal als ik iet online wil kopen staat er dat het via een creditcard moet of PayPal. Als ik erop klik staat er alleen Visa, Mastercard, American Express, ... Waarom staat er geen Maestro card bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maestro is de debetkaart van Mastercard. Visa Electron is de debetkaart van Visa. Debetkaarten(die je dus voor je bank gebruikt) zijn niet geschikt om online te betalen. Behalve als er gebruik wordt gemaakt van een service als ideal.

Het beste antwoord

Omdat Meastro een betalingssysteem is (met pasje die werken op het werken op het netwerk), een creditcard is iets anders. Het is geen systeem, maar eigenlijk een aparte rekening. Betalen met een debitcard (wat je gewone rekening is) kan wel, maar dan via iDeal ;) Overigens kan het bljikbaar wel op sommige sites of met sommige debitkaarten (zie bron).

Je debitcard ontbreekt een systeem om daar op dezelfde manier mee te betalen. Hoewel door technische ontwikkelingen het verschil tussen creditcard en debitcard gemakkelijk weg te nemen is, kan ik deze redenen vinden:
-een CVC code ter controle ontbreekt, anders kan iedereen met je rekening nummer iets kwaads

- Kosten: de kosten die de providers van het betaalsysteem rekening zijn voor debitkaarten in landen als de VS hoger dan voor creditcard betalingen (zie bron).

- Voor IBAN hadden we geen universeel rekeningensysteem in Europa (laat staan in de wereld), dat zou dus in kunnen houden dat Jantje A met zijn Nederlandse rekeningnummer hetzelfde nummer had als Pietje in België. Voor het gewone betalingsverkeer is dat geen probleem, want om geld naar een ander land over te maken, moest je dat aangeven (aparte overschrijving) en een BIC code van de bank invoeren. Echter, als je dat in de online procedure gaat stoppen, wordt het een gedoe. De IBAN lost dit geheel op, maar is pas onlangs ingevoerd.

- Pasjes: net als dat we geen universieel rekeningnummer hadden, gaven banken zelf pasjes uit. In theorie zouden zeker omdat pasnummers uit 6 tot 8 karakters bestaan, in één land meerdere keren kunnen voorkomen, laat staan in de wereld. Creditcardnummers kunnen niet dubbel voor.

- Daarnaast kan me iets indenken over de verzekering, dat de verzekering (van de winkelier) verder bepaalde eisen stelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat een maestro kaart geen creditcard is, maar een debetcard (een normale bankpas).