mag een webwinkel verzendkosten verplichten nadat alles retour is gezonden?

Onlangs iets besteld bij BonPrix, de bestelling was geheel niet naar wens dus is alles weer retour verzonden. Via hun website kun je dan bijhouden hoe het met deze retourzending verloopt en eventuele betalingen die nog moeten worden gedaan. Er stond niets over mijn retourzending dus in de veronderstelling dat het was afgehandeld. Brief gekregen met de vraag of ik nog de verzendkosten wil betalen conform hun voorwaarden. Dit begrijp ik prima maar ik heb onlangs ook vernomen dat een bedrijf dit niet in rekening mag brengen bij een volledige retourzending, dus ontbinding van de aankoop. Wie weet hoe dit precies zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Absurd, volgens mij hoef jij niets te betalen!
Op hun site staat namelijk dit:
'Omdat de tevredenheid van onze klanten belangrijk voor ons is, doen wij ons best bij het ruilen te helpen. U kunt artikelen binnen 14 dagen na ontvangst in de - voor zover redelijkerwijs mogelijk - originele verpakking terugzenden. Hygiëne-zegels mogen niet worden verwijderd bij badmode-artikelen.
Gratis, snel en comfortabel: U kunt geleverde artikelen terugzenden via een PakjeGemak. Het dichtstbijzijnde PakjeGemak vindt u als u op dit logo klikt:"

In de verkoopvoorwaarden staat dit:
Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

Dat is leuk, maar als ze eerst zeggen dat het gratis is, kan je niet achteraf zeggen dat dit niet zo is.

Ik zou ze een brief sturen en zeggen dat ik dat niet ga betalen.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het een is niet in tegenspraak met het ander: De aanbieding
"Gratis, snel en comfortabel: U kunt geleverde artikelen terugzenden via een PakjeGemak. Het dichtstbijzijnde PakjeGemak vindt u als u op dit logo klikt"
Dat gratis terugsturen geldt dus als de klant gebruik maakt van PakjeGemak. Het artikel uit de algemene voorwaarden:
"Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening." "Ten hoogste", namelijk wanneer de klant geen gebruik maakt van PakjeGemak of van de Online Pakketafhaalservice van TNT Post.

Andere antwoorden (2)

Je hebt gelijk, dat mag niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter verduidelijking: de kosten van het versturen naar JOU dienen terugbetaald t e worden. De kosten die JIJ moet maken om het weer terug te sturen zijn wel voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een artikel retourstuurt, moet het bedrijf de complete aankoopkosten terugbetalen die je hebt gemaakt bij aankoop van het artikel (inclusief de aan jou doorberekende verzendkosten dus).
Wel moet je zelf de frankeerkosten betalen voor terugzending, of het bedrijf moet ook daarvoor gunstigere voorwaarden hebben.

Zie onderstaande brontekst, geschreven t.b.v. webwinkeliers:

"Recht van retour
In de winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet gaat dat wat lastig. Daarom krijgen klanten bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van retour binnen zeven werkdagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Informeren over het retourrecht
U bent verplicht de klant te informeren over het retourrecht. Dit moet via de algemene informatie op de website, bijvoorbeeld de veelgestelde vragen, een gerubriceerde informatiepagina of de sectie met uitleg over het bestelproces. Ook moeten uw algemene voorwaarden de klant dit recht geven – of in ieder geval niets zeggen dat het tegenspreekt. Daarnaast moet er in het pakket met de bestelling een papieren brief zitten waarin precies staat hoe men dit recht kan uitoefenen. Bent u die brief vergeten bij de verzending, of staat uw identiteit niet goed op de site, dan loopt het recht van retour tot maar liefst drie maanden na de aankoopdatum.

(...)

Terugbetalen, ook van verzendkosten
Wanneer de klant zich beroept op het recht van retour, heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit moet gewoon in geld, u mag dus geen cadeaubon of iets dergelijks geven. En onder “volledige” terugbetaling vallen ook de bezorgkosten, administratiekosten en dergelijke die de klant bij de bestelling heeft betaald. Wel mag u de klant zelf laten opdraaien voor de directe kosten van het terugzenden. Hij moet dus zelf de postzegels betalen die op het retourpakket geplakt moeten worden. Maar elke andere kosten of vergoeding die u in rekening wilt brengen bij zo’n retour is simpelweg verboden. Ook administratiekosten voor het afhandelen van de retour mogen niet."

Toegevoegd na 5 uur:
De website http://www.bonprixservice.de/nl/bestellung/ruecksendung.html geeft overigens 2 mogelijkheden voor 'gratis retour': via PakjeGemak en via de Online Pakketafhaalservice. In laatstgenoemd geval haalt TNT Post het pakket gratis op.