Waar kan ik een (bij KvK geregistr.) webshop aangeven voor illegale handel?

Ik heb vandaag een site bezocht en schrok nogal. De site verkocht neppe Beats by Dr. Dre, automatische messen en nog veel meer andere illegale producten. Nu is dit niet iets nieuws op internet natuurlijk maar het bleek zelfs dat het bedrijf voorkomt in het handelsregister van de KvK.

Kan ik hier ergens een melding van maken waardoor deze site uit de lucht gehaald kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is de url van site? Ik dit namelijk eerder gehoord.

Het beste antwoord

Omdat je zelf niet door de webshop bent opgelicht, kun je geen aangifte doen. Wel kun je bij het Meldpunt Internetoplichting (via https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml) melding maken van mogelijk strafbare feiten waaraan de webshop zich schuldig maakt. Via die website kun je ook checken of een verkoper/webshop bij de politie als oplichter bekend staat. Daarvoor moet je wel inloggen met je Digid. (zie bron 1).

Ook is het handig om even te controleren of het KvK-nummer dat de webshop vermeldt een valide nummer is. Het komt regelmatig voor dat malafide shops een KvK-nummer van een totaal ander bedrijf vermelden. Mocht je dat ontdekken, dan is het wel zo netjes om even het bedrijf wiens gegevens misbruikt worden in te lichten, zodat die aangifte kunnen doen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat illegaal is, is niet altijd even duidelijk. En ook niet altijd even illegaal.
Zo mag je bepaalde wapens absoluut niet bij je dragen, maar mogen ze wel worden verkocht. En mag je best nepproducten verkopen, als maar duidelijk is dat het nep is. (En dat is het blijkbaar).

Als je echt denkt dat het niet in de haak is, kun je gewoon - zoals van alle misdrijven - aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Mag je nepproducten verkopen als het aangegeven staat? Ik denk als je een site maakt met allemaal neppe Rolex horloges dat je niet lang meer in het bezit van een BTW nummer bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De precieze wet ken ik niet, maar ik weet wel dat het ingewikkelder ligt dan we denken. Zolang duidelijk is dat een product niet origineel is en ook niet verkocht wordt als zijnde echt, mag het gewoon verkocht worden.
Anders zouden er nergens van die afschuwelijke snollenpantoffels verkocht worden die zouden moeten lijken op Uggs. En zou vrijwel geen enkele puber een Beats op zijn hoofd hebben. 99 % van die rommel is gewoon namaak, en iedereen weet dat - behalve wellicht de sneue exemplaren die hun budget overschrijden om WEL "de echte" te kopen. Hoe dan ook, als je echt denkt dat het niet in de haak is (dus ze verkopen Beats als zijnde echte Beats, en jij ziet met jouw expertise dat ze nep zijn) mag je daarvan aangifte doen. Of het nu op de markt is, uit de kofferbak, of op Internet. Iedere boeren*** kan een BTW-nummer aanvragen ; dat krijg je gewoon zodra je er voor betaald, en wat je er mee doet, gaan ze echt niet controleren. Het betekent alleen dat via de KvK je gegevens te achterhalen zijn. Voor zover die gegevens kloppen natuurlijk.
Uiteindelijk is het niet veel meer dan een wassen neus. De KvK is er voor ondernemers / bedrijven, niet primair voor consumenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whahahaha, snollenpantoffels!
Ik zeg: op naar het beste woord van 2013!!!