als je gewone lenzen in hebt, kan je daarboven dan ook nog een gekleurde lens eroverheen leggen?

Mij lijkt het technisch gezien wel mogelijk om een lens op sterkte in te doen en voor bijvoorbeeld een feest een gekleurde lens er overheen. ik weet dat er ook van die combi lenzen zijn, maar die zijn ook meteen heel duur! dus dat is gewoon zonde.
maar weet iemand of mijn idee ook echt kan?

(dat je ze over elkaar in doet, en als je ze uit doet je ze eigenlijk beide eruit haalt en weer van elkaar scheid?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
23.7K

Antwoorden (5)

"Mij lijkt het technisch gezien wel mogelijk"

Ben jij een oftalmoloog? Volgens mij niet.

Die combi lenzen zijn zo duur omdat je er niet twee op elkaar mag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een oftalmoloog?
Amadea
13 jaar geleden
Een oftalmoloog is een arts die zich bezig houdt met de problemen en ziektes van het oog.
Kleurlenzen zijn altijd zachte lenzen. Harde (vormstabiele lenzen) zijn kleiner dan je iris en kleuren daarom niet alles, dus geven geen effect.
Je moet nóóit 2 zachte lenzen over elkaar dragen, want dat betekent weinig tot geen zuurstof voor het oog. Kleurlenzen zijn al laag watergehalte lenzen, dus dat is vragen om moeilijkheden, zelfs al is het voor een dag. Dat is zeer onverstandig.
Er zijn kleurlenzen op sterkte te krijgen die niet duurder zijn dan die zonder kleur. Alleen niet in alle kleuren. Fun/Crazy in elk geval wel in rood, spiraal (rood of zwart), black, white, fire, wolf. Bij Pearle voor 45 euro per paar.

(Informatie afkomstig van een contactlensspecialist).
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb lenzen en feestlenzen. Ik heb ze inderdaad op elkaar gedragen tijdens feesten, maar het gaat op den duur irriteren. Vooral met knipperen voel je de randen van de lenzen (die zijn dan dubbel zo dik) tegen de binnenkant van je bewegende oogleden aan. Komt ook omdat feestlenzen een gaatje in het midden hebben. Voor de rest kan het geen kwaad qua irritatie van je ogen zelf. Zorg wel voor voldoende oogvocht of vloeistof. Pas ook op dat je je bovenste lenzen er niet uitknippert, want ze zuigen niet volledig op je gewone lenzen. Zou zonde zijn. Het is dus eigenlijk zo dat je de hele tijd op moet letten en dat is niet echt relaxed feesten. Probeer het eens thuis in het weekend voor een paar uurtjes of het je bevalt en of ze blijven zitten. Je ogen zijn ontzettend belangrijk dus voorzichtigheid is wel geboden! Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat in dit geval ook beide om zachte lenzen overigens.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, laatste toelichting nog even; ik draag over het algemeen een bril en af en toe lenzen. Met die feestlenzen is dus een hoge uitzondering, dus doe dit niet elk weekend als het je lukt en echt alleen voor een avondje/paar uurtjes. Neem je bril dus mee als je die hebt. Je ogen hebben ook de nodige rust nodig, zelfs van gewone lenzen en niet alleen 's nachts, of het nu zachte of harde lenzen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee lenzen over elkaar heen kan niet. Hij blijft niet zitten en is slecht voor je ogen.

Maar gekleurde lenzen op sterkte is helemaal niet duur. Je kunt ze online bestellen voor 25 euro. Mijn dochter doet er maanden mee omdat ze het maar heel af en toe draagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen goed idee, ik heb per ongeluk een keer twee lenzen in hetzelfde oog gedaan (was net wakker). De lenzen waren helemaal aan elkaar vastgeplakt en er scheurde eentje toen ik ze uit elkaar wilde halen.
Het zou zonde zijn als je je lenzen kapot zou trekken! Voor minder dan 20 euro heb je geloof ik kleurlenzen op sterkte (die hebben ze bij veel opticiens gewoon op voorraad), die kun je dan afwisselen (bijv. voor een feestje) met je 'normale' lenzen.