Zit er wel verschil tussen handzeep en gewone zeep ?

ik heb gewone vloeibare zeep beneden en boven handzeep bij de wasbak.

Maar zou er eigenlijk wel verschil in zitten ?

13 jaar geleden
in: Mode
4.8K

Het beste antwoord

Handzeep, dus blokken, kan niet worden gemaakt zonder het gebruik van natriumhydroxyde, ook wel bekend als gootsteenontstopper.

Natriumhydroxide is geen gootsteenontstopper, maar gootsteenonstopper bestaat voor een groot deel uit natriumhydroxide. Hier gaat een ingewikkeld proces aan vooraf, want overigens erg interessant is om zelf te doen/maken.

Vloeibare zeep kent ook een chemische samenstelling, maar die heb ik nog nooit gemaakt daarmee. Wat ik wèl weet is dat je vloeibare zeep ook op een mildere manier kan maken met oa. tensides (= wasmiddel = alles wat reinigt, om het simpel te zeggen...).

Dus het verschil tussen je 'vaste' zeep en je vloeibare zeep kan het verschil zijn in de manier waarop het is gemaakt.

Overigens droogt je huid altijd uit tijdens het wassen, al is het maar met water.

Zeepmakers spreken dan ook vaak over 'uitdrogend' en 'minder-uitdrogend'.

Kijk eens naar de ingrediënten (INCI) op de flacon, daar kan je best veel over vinden op het internet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met zeepmakers bedoel ik 'Ambachtelijke/Semi professionele" zeepmakers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, dat is gewoon ongeveer het zelfde spul. Het hele idee van zeep is dat het schoon maakt en bacteriën doodt, dat doen ze allebei.

In je zeeppompje kun je ook douchecreme doen, of wat jij maar lekker vindt ruiken. Het ene product schuimt misschien wat meer dan het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het enigste verschil een kwestie van hygiene is, vloeibare zeep in een pompje hoef je niet aan te raken en een gewone handzeep heeft iedereen in zijn handen.
Verder is het denk ik alleen een kwestie van uitstraling en luxe, wat betreft de reinigende werking denk ik niet dat er een verschil is.