Waarom hebben jongeren zoveel schulden tegenwoordig?

Een jaar of 15 geleden hoorde je daar nooit iemand over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen hoor ;)

Het beste antwoord

er word hun hebberigheid aangeleerd via tv en computer.
dat was vroeger ook minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

De jongeren steken elkaar aan. Willen allemaal de nieuwste gadgets hebben. Telefoon, scooter, mooie kleren. Als ze er maar bij horen. Denken verder niet aan de dag van morgen, waarop alle schulden terugbetaald moeten worden.

Meer voorlichting, waardoor meer bewustwording ontstaat zou misschien kunnen helpen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat er 15 jaar geleden nog niet zoveel dure scooters, gsm's, computers, enz enz waren, waar de jeugt elkaar helemaal gek mee maakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bedrijven en banken ons meer en meer aanmoedigen om dingen op krediet te kopen.

Kapitalisme, steeds op zoek naar consumptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt vooral door de commercie, het wordt aangemoedigd door zoveel reclames e.d. dat we maar moeten hebben, hebben en hebben. En als dat niet direct kan, dan moeten we maar lenen.
De eenvoud is ver te zoeken.. helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij kennen tegenwoordig geen normen en waarden meer .
Daar zijn de ouders ook mede schuldig aan . zij leren hun kinderen niet goed met geld omgaan en vinden bijna alles goed .
En daardoor hebben de kinderen hun koopgedrag niet onder controle .
En er komt er ook nog bij : dat zij spulletjes willen hebben
wat net iets duurder is dan van hun vriendje of vrienden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat pas 15 jaar geleden?

Tja, het is de hebberigheid.
Het is het nadoen.
Helaas hebben veel volwassenen dat ook.
Ouders geven hun kinderen vaak een slecht voorbeeld.
Ouders leren hun kinderen niet om met geld om te gaan.

Meer uitgeven dan je te besteden hebt, het is ook te gemakkelijk.
Het zou een verplicht vak op scholen moeten zijn: budgetteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Budgeteren moeten ze gewoon van hun ouders leren, dat hoeft de school niet te doen.
Omdat ze het nieuwste van t nieuwste willen ongeacht wat t kost. Mobieltjes,scooters.merkkleding,pc,tv en ze gaan vaak stappen. Dat was in myn tyd anders,als je 16 werd kreeg je een 2e handsbrommertje,zoniet ging je sparen of aardbeien plukken om aan wat geld te komen. Nu kun je op je 16de n lening afsluiten en werken,daar heeft slechts n enkeling van gehoord. Ja barca de tyden zijn écht veranderd:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee keer n dikke smak!! Ehh conan,je bent toch wel man he? Haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor Dreamqueen. Ik ben jouw Dreamking.
mensen willen mee doen de beroemde/rijke massa willen alles hebben maar tegenwoordig kost alles ook een hoop geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er steeds meer nieuwe dingen komen die de jongeren willen hebben.
en er zijn veel diensten waar je grof voor moet betalen wat ze eerst niet doorhebben. zoals dat downloadspul en abo`s voor de mobiele telefoon.
ongemerkt komen er steeds hogere rekeningen.

ik had als tiener ook problemen met de mobiele abonement omdat ik gewoon niet goed doorhad nog dat het zo duur word.
en toen had je nog lang niet zoveel spul erop als nu.

ook word het steeds makkelijk voor jongeren om even snel geld te lenen. of iets te bestellen wat je pas over een jaar hoeft te betalen . dan denken ze oh dan heb ik dat geld wel, maar tegen die tijd is dat ding allang weer kapot of ze willen weer wat anders.
en de len9ing word niet afbetaald want het geld is nog steeds op
13 jaar geleden
Omdat de maatschappij te veel van ze vraagt. (om erbij te horen misschien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ook door de studiefinanciering het erg gemakkelijk is voor een student om een flinke studieschuld op te bouwen, dat heeft niks met het hebben van mooie dingen te maken.

Maar "koste wat kost" (in dit geval dus veel) je studie afmaken.

Ik ben helaas eerder afgehaakt van de studie en dat is een bewuste keuze geweest en dus zit ik met een behoorlijke studieschuld opgezadeld. Dit heeft niks maar dan ook niks met normen en waarden die ik van mijn ouders heb meegekregen te maken. Ik weet heel goed wat ik gedaan heb en wat de financiële gevolgen daar van zijn, niet iedereen sluit achteloos een studielening af hoor.

Het heeft ook niks met hebberigheid en makkelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de bedrijven/media ons het idee willen geven dat hoe meer spullen je koopt, de gelukkiger je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij hun daarin zijn voorgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door toenemende welvaart in een, het kan niet op graai cultuur land waar ouders en opvoeders geen tijd meer hebben hun krioostt of hen niet in staat hen te leren omgaan met geld (en het vaak zelf ook niet kunnen is dit een van de bijverschijnselen. Een andere is niet meer op tijd op het werk te verschijnen en zuinig te zijn op spullen is weer een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou vind ik wel dat hier de jongeren over één kam worden gegooid, ik heb andere ervaringen.
Wat dacht je van studie schulden, kamerhuur, sporten. Eigenlijk gewone dingen die een mens toch moet kunnen doen. Niet iedereen heeft rijken ouders!!!! Niet ieder MOET het aller nieuwste mobieltje enz. Ik zie hier studenten op stoelen zitten die ze bij de kraakwagen hebben gehaald. Even nadenken is misschien wel zo eerlijk.
Groet, Mop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het leven duurder is geworden, van studiefinanciering alleen kun je niet rondkomen, zeker niet als je zelf al je boeken en schoolgeld moet betalen.
En er zijn te weinig banen om alle scholieren aan t werk te krijgen, ons leven zelf is al duurder geworden, laat staan voor iemand die niet werkt!

Dan inderdaad wat al gezegd is, er komen nieuwe gadgets en die zijn speciaal gericht op jongeren.