Een black light lamp verspreidt ultraviolet licht. Het UV-licht van de discolamp heeft een golflengte van ongeveer 350-375 nanometer en zorgt ervoor dat stoffen gaan fluoresceren. Zonlicht heeft een kortere golflengte en kan je huid verbranden. Door langegolflengte UV-licht kan de huid alleen licht verkleuren.
Zie met name bladzijde 6 van de http://www2.uhasselt.be/uhasselt@school/lesmateriaal/chemie/Lesmateriaal/Nanocosmetica.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. De straling zit nét in het spectrum van ultraviolette licht (richting UV-A) en heeft een langere golflengte dan UV-B en UV-C. Om bruin te worden heb je UV straling B nodig met een kortere golflengte.

Het zwakke licht zou ook geen DNA schade kunnen veroorzaken volgens de fabrikanten, hoewel UV-A daar in principe wel toe in staat is. Bij een feest staat een blacklight lamp ook op lange afstand van je, ik zou de lamp niet gedurende lange tijd achtereen tegen je huid aan houden.