Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe haal je roest weg van een ketting?

de ketting is nepgoud en er zit wat roest op en ik wil het dus graag weghebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De meningen zijn er over verdeeld maar cola schijnt een middel te zijn dat helpt tegen roest. Je zou het voorwerp een dag in de cola moeten houden en de roest zou weg moeten zijn. Zoals te lezen is in de bron: de roest verdwijnt door het fosforzuur dat in de cola zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, echter zit in niet alle cola's fosforzuur / E338, dus wel de goeie cola nemen.
Bij een juwelier hebben ze vaak een trilbadje. Daar leggen ze een sieraad in, gewoon in water, en dan gaat het trillen, waardoor de aanslag/roest eraf gaat.
Ik heb dat een keer laten doen, geen kostbare behandeling, en zonder gebruik van schadelijke stoffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de juwelier die ik ken zit er ook een schoonmaakmiddel in het water in de ultrasoonreiniger.
zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/emag-em080-universele-reiniger-voor-goud-sieraden-brillen-cds-dvds-enz-05-l-826804.html
Amadea
7 jaar geleden
Beide antwoorden betreffen echter echt goud. Bij een metalen ketting helpt dat niet. Cola verruïneert 'm waarschijnlijk geheel. Ik denk dat de enige oplossing is 'm bij te kleuren met goudverf.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding