Hoe kan ik mijn polyester jas repareren?

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een nieuwe polyester jas gekocht, na hem enkele keren te dragen heb ik vastgesteld dat de stof precies afgeschuurd is door het dragen van mijn laptop tas over mijn schouder. er zijn overal van die kleine stof bolletjes te zien waardoor het lijkt of hij versleten is.
Is er een manier om dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
5.3K

Antwoorden (1)

Door het schuren van de band is de stof gaan 'pillen', zo worden de bolletjes/pluisjes genoemd. De ene stof is er gevoeliger voor dan de andere en je kunt er weinig aan doen.
Je zult er dus rekening mee moeten houden.

Speciaal voor dit pillen zijn er handige apparaatjes te kopen. Het is de 'pluizentondeuse',ook wel 'ontpiller' of 'pluizendief' genoemd. Het 'scheert' als het ware de pluisjes/bolletjes eraf en het kledingstuk gaat er dan weer mooier uitzien. Je zou evtl. een scheermesje kunnen gebruiken, maar de kans is dan wel groter dat je in de stof snijdt en dit is bij de tondeuse onmogelijk omdat de mesjes afgeschermd zijn. Je moet er echter wel voor zorgen dat de stof goed strak/plat ligt en zeker niet te hard te drukken met de tondeuse, je zou dan toch nog de stof kunnen beschadigen.
Hier een voorbeeld van een webshop;
http://www.watispilling.nl/category/159024/pillingtondeuses-pluizentondeuses-

Je hebt echter ook de kans dat Blokker ze verkoopt.

Ik zou je ook adviseren om deze jas niet in de droger te doen en binnenstebuiten te wassen met een wasmiddel als' Robijn Fleur en fijn' of een dergelijk fijnwasmiddel, om de stof niet nog meer te laten pillen. Neem in elk geval een wasmiddel waaraan het enzym 'cellulase' is toegevoegd...dit enzym heeft de eigenschap om de kleine vezels af te breken die de pluisjes aan het textiel vasthouden. Het enzym vreet als het ware de pluisjes weg en de stof zal er gladder uitzien. Het zijn daardoor echte 'anti-pluis wasmiddelen.
amc