Voelen echte zilveren armbanden altijd echt koud aan?

Veel armbanden voelen om de een of ander manier altijd koud aan. Daarom heb ik ze vaak niet om, terwijl ik ze wel leuk vind staan. Heeft het te maken dat het niet echt zilver is, of maakt dat niet uit. Heb zojuist een leuke echt zilveren bedelarmband gezien. Zal die ook kou aanvoelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Antwoorden (2)

Alle metalen voelen koud, dus ook zilver. Een armband heeft echter niet veel massa, dus die wordt in enkele minuten opgewarmd door je huid. Als je het werkelijk een probleem vindt zou je hem voor het dragen even op de verwarming kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je huid heeft bij je polsen een temperatuur van iets boven de 30 graden. De luchttemperatuur van je woonkamer zal al gauw bijna tien graden lager liggen.
Dat betekent dat elk deel van de armband dat niet voortdurend met je huid in contact is, af zal koelen in de richting van die pakweg 21 graden. Als de armband dan over je pols beweegt, zul je steeds een ander stukje van het oppervlak van de armband voelen, en dat zal waarschijnlijk een stuk kouder zijn dan je huid. Dus zal dat koud aanvoelen.
Alleen een strak rond de huid zittende armband, zoals een metalen schakelband van een polshorloge, zal dat effect niet geven.

Als ik eens even over dit vraagstuk nadenk, schiet me ook nog te binnen dat ik er een hekel heb aan een mok thee aangeboden krijgen met een zilveren lepeltje er in. Want zo’n lepeltje is staande in de thee altijd veel te heet om aan te pakken, dus kan ik de suiker die ik gebruik niet goed in de hete thee rondroeren.
Roestvrijstalen lepeltjes hebben dit effect veel minder.

Kortom: ik verwacht dat losjes gedragen zilveren armbanden (en armbanden met losse elementen zoals bedeltjes) koud zullen aanvoelen. Zeker in vergelijking met armbanden van kunststof.
Dit is trouwens ook in overeenstemming met de praktijkervaring van vraagsteller.
Alleen van een strak tegen de huid liggende armband, zoals de metalen schakelband van een polshorloge, verwacht ik dat die goed door de huid op temperatuur gehouden kan worden.
Even voorverwarmen heeft bij een los om de pols bewegende armband in mijn ogen niet veel zin.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Armbanden zitten vrijwel altijd niet al te ruim om de arm en zijn zeker niet breder dan de hand. Anders zou de drager/draagster voortdurend op zijn/haar hoede moeten zijn dat hij niet van de arm af glijdt en beperkt zijn in zijn/haar bewegingen. De temperatuur van de huid zal daarom steeds van veel grotere invloed zijn dan de temp. van de omgeving. Ook bij geen contact straalt de huid nog steeds veel warmte uit naar de armband.