Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de witte halve maantjes op je nagels, en waar dienen ze voor?

Ik vroeg het me gewoon af. Sommige mensen hebben halve maantjes op elke nagel, maar ik alleen op mijn duim en wijsvinger, is daar nog een reden voor ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
8.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De lunula (halve maan) is het witte gedeelte dat de vorm heeft van een half maantje en soms zichtbaar is op de nagel. Het heeft een witte kleur omdat het bestaat uit nieuwe cellen van de nagelmatrix. Zodra de nagel groeit, verschuiven de cellen naar de vrije rand en worden deze doorzichtig.

Iedereen heeft deze halve maantjes, maar zijn niet altijd zichtbaar. Soms bevinden ze net onder de huid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het niet zichtbaar zijn van die witte halve cirkels kan duiden op een gebrek aan kalk (het eerst te zien bij de pink)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het met het oog waarneembaar gedeelte van de nagelwortel. Als oorzaak voor de lichtere kleur van de lunula worden de sterkere mitotische activiteit van deze zone, de intracellulaire ophopingen van keratohyaline, de zwakkere capillaire toevoer of een lossere vezelschikking van het onderliggende bindweefsel besproken.

Al meer dan 2 decennia lang is het half maantje op de terugweg, vroeger kwam het half maantje op alle vingers voor, nu is het vaak enkel en alleen maar aan de duim dat het half maantje aanwezig is.

De vorm van de lunula speelt bij het nagelonderzoek een niet te onderschatten rol, het geeft aanwijzingen in verband met bloedsomloop, bloeddruk en hart.

Wanneer het half maantje aan alle tien de vingers voorkomt, spreekt men van een stabiele bloedsomloop en een gezonde hartfunctie.
Wanneer de duim een vergroot, in het midden spits toelopend witvlak aan de nagelplooi vertoont, wijst dit op een zenuwoverspanning, opletten dus.
Wanneer er op een goed doorbloedde nagel een groot maantje is, dan pompt het hart te snel en is er sprake van een verhoogde bloeddruk.
Wanneer de maantjes volledig ontbreken, kan dit wijzen op een te lage bloeddruk, bloedsomloopstoornissen en een zwak hart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding