kan je een spijkerjasje kleiner maken door te naaien of wassen?

Ik heb lang geleden een spijkerjasje bij de Primark gekocht in maat 40 het bleek dus te groot te zijn (niet gepast, te druk) In dit witte jasje heb ik een S en ik weet niet wat maat 40 is maar dit is mijn broek maat dus ik dacht zal wel kloppen. niet dus :(

Mijn oma heeft een naaimachine en wil dit jasje kleiner naaien (mouwen eruit halen en stukje afknippen en dan eraan naaien) (en de middel kleiner maken en aansluitender) ik weet niet precies wat ze van plan is en ik denk dat ze dit wil doen.
De middel moet strakker worden en de mouwen ook!

Kan je dus een spijkerjasje opnieuw naaien dat dit kleiner/aansluitend wordt?
En kan dit kleiner worden in de was? (het is nog nooit gewassen)
Heeft iemand tips/ideeën om dit jasje kleiner te maken of naai tips wat helpt, we staan open voor tips!

Ik wil geen nieuw jasje kopen want deze zijn meestal wel duur rond de 30 euro. en dat vind ik zonde omdat het blauwe jasje nooit gedragen is (anders is het weggegooid geld)

FOTO: Dit blauwe spijkerjasje is te groot het moet een beetje zoals het witte jasje worden.

(misschien is de foto wat onduidelijk maar het blauwe jasje is slobberig en duidelijk te groot)

Heeft iemand dit probleem gehad? wat heb jij gedaan?

Graag een reactie, Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
7.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan prima ! Ja als je kan naaien .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt zo´n jasje prima kleiner maken. Het is misschien wel een idee het jasje eerst even te wassen i.v.m. krimp.

Antwoorden (2)

Ja hoor dat kan prima.
Ik heb laatst ook zo'n soort vraag gesteld.
Ik heb een mooie lange herenjas gekregen omdat dames jassen mij nooit goed zitten.

Maar daar zat geen model in en om mijn middel was hij veel te wijd.
Op advies van LGA ben ik naar de kleermaker gegaan en deze heeft hem voor €20,- kleiner gemaakt.

Als jouw oma het zelf kan, is dat beter ;-) Dan is het waarschijnlijk gratis.
Oma's zijn meestal erg handig in die dingen, helaas kan mijn oma van 90 dat niet meer zelf. En mijn andere oma die er nog handiger in was, is helaas al een tijdje niet meer onder ons.
9 jaar geleden
Ik zou de zijnaden innemen. De mouwen eruit halen en eveneens innemen, waarbij je moet oppassen dat het (nieuwe) armsgat overeenkomt met de versmalling van de mouw.

Zijnaden en ondernaden van de mouw zijn meestal bij spijkerjasjes niet doorgestikt, dus valt het niet op. Aan doorgestikte naden moeten niets veranderen, dat valt wel op en is een heidens karwei.

Wassen heeft geen zin, Spijkerstof krimpt maar in een richting, de lengterichting.

Toegevoegd na 22 uur:
Ook even kijken of de schouders iets smaller moeten (een of twee centimeter).