Waarom maken mannen zich niet op?

Naar aanleiding van een eerdere vraag. Waarom willen veel vrouwen wel dagelijks in de weer met de schminkdoos om er mooier uit te zien dan ze in werkelijkheid aan de buitenkant zijn, en mannen niet? Ik stond me vanochtend in de trein weer te verbazen over alle pubermeisjes met spinnenpootjes i.p.v. wimpers.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, spinnenpootjes ipv wimpers... Die moet ik onthouden. Mijn dochter van 10 maakt zich ook op om naar de soos te gaan (eens in de maand) en dan zie ik inderdaad dat verschijnsel... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat zijn spinnenpootjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel: veel te dikke mascara. Als je 5 laagjes over elkaar doet ziet het eruit als spinnenpootjes... echt eng... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal wel één van de weinige zijn van mijn leeftijdscategorie (<30) die zelden make-up op heeft. Vind het altijd zo'n gedoe.

Het beste antwoord

Dat is iets wat in de loop van de tijd zo gelopen is. Make-up is eigenlijk ontstaan uit een rituele bezigheid. Vanaf dat moment heeft make-up verschillende redenen gekregen voor gebruik. Inmiddels wordt make-up veelal gebruikt voor je eigen schoonheidsideaal. D.m.v. make-up kun je oneffenheden wegwerken, positieve punten versterken en negatieve punten anders doen lijken. Make-up heeft invloed op je uitstraling en veel vrouwen voelen zich zelfverzekerder met make-up. Het is zo gelopen dat we elkaar hebben aangepraat dat make-up bedoeld is voor vrouwen. Make-up zou niet mannelijk zijn en als man zijnde gebruik je dan ook geen make-up. De geschiedenis laat ons anders zien, ooit gebruikten mannen wel degelijk make-up en inmiddels zijn we weer op het punt aangekomen dat make-up ook voor de man weer geaccepteerd wordt. Langzamerhand maakt make-up voor de man zijn opmars weer en zijn er inmiddels wel degelijk mannen die weer make-up gebruiken.

Daarnaast kan make-up je ook onderscheiden, denk bijv. aan de Gothics.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bij de Gothics maken de jongens zich juist wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.d.d. en daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Duchantan,
Het is een beetje wishfull thinking, maar ik denk dat jouw antwoord inderdaad het beste is. Het verhaal van Cryofiel vind ik ook heel aannemelijk!

Andere antwoorden (10)

Omdat een vrouw van nature 'veroverd wil worden'.
Tja, dan moet je natuurlijk wel de mooiste zijn.

Bij dieren is het andersom. Het vrouwtje kiest het mooiste mannetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen maken zich anders op, glad scheren, snor met punten of mooie baard, neusharen verwijderen, okselfris, slaap uit de ogen halen, lekker stoer kapsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt nog uit de prehistorie.

Vrouwen moesten er gezond en aantrekkelijk uitzien om een man te vinden. De man koos namelijk een gezonde, aantrekkelijke vrouw omdat bij zo'n vrouw de kans op gezonde kinderen - die minimaal tot de volwassenheid overleven - het grootste is.

Hoe een man er uitzag was minder belangrijk. Gezond en sterk, dat wel. Verder moest een man macht en rijkdom hebben - zo'n man was voor een vrouw juist heel aantrekkelijk, omdat sterke, machtige en rijke mannen de beste kansen gaven voor de kinderen.

Dat is wat je nu nog steeds terugziet. Vrouwen zorgen voor een aantrekkelijk uiterlijk. Mannen zijn meer gericht op uiterlijk vertoon zoals een duur horloge en een dikke auto.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk niets veranderd dus! :)
mannen maken zich tegenwoordig wel op. Ze hebben zelf een hele leuke naam gekregen: metrofielen :-). Vele mannen gebruiken producten en middeltjes om allerhande zaken te verbergen en te maskeren.

Enkel echte make-up is een vrouwen aangelegenheid. Sommige mannen doen hier ook aan mee maar dan gaat het meestal gepaard met een aantal grappige kleurrijke kledingstukken :-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep +
Omdat ik zo al knap genoeg ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we authentiek willen overkomen. Voor mij is het belangrijk dat je elke dag wast of een douche neemt en vers ondergoed aantrekt. De rest is bijzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat als vrouwelijk word gezien en is niet erg alpha ;) go cavemand :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve jij,
Lieve andere mij,

Heel wat mannen maken zich wel degelijk op hoor.
Ze doen het doorgaans subtieler en op andere wijze doch ze doen het wel.

Liefs en Big Smile van me

Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, maar wat is nou het antwoord?
Om zich te onderscheiden van vrouwen.
Ieder zo z'n eigen ding toch..

(of misschien omdat ze het niet zo goed kunnen, zie plaatje..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer voor de mannen, maar ik denk niet dat je opgemaakt onder je vrienden of collega's kan komen.
Wij vrouwen kunnen kiezen tussen rokjes, broeken, shorts, kleedjes, mannelijke stijl, vrouwelijk ...
Mannen dus niet, ocharme !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken echt genoeg heteroseksuele mannen die wel make up gebruiken hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die zich 2 x per dag douchen, he?