Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met mijn zilveren armbandjes?

Ik ben per ongeluk met 4 zilveren armbandjes in een bubbelbad gegaan met chloor. Nu zijn ze zwart/grijs geworden! Hoe krijg ik de mooie zilveren kleur terug?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
13.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik "poets" mijn zilveren bestek ook met heet water, soda en alluminium folie. Resultaat is inderdaad spectaculair: de folie verschrompelt en wordt dof en het zilver is prachtig. Het borrelt wel, dus...afstand houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Probeer eens te poetsen met zilverpoets. Anders even lang een juwelier voor advies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn ervaring gaat de beste manier om zilveren sieraden als nieuw te reinigen als volgt:
- je giet in een kom (glas, metaal, maakt niet uit) een hoeveelheid water zodat je je sieraad volledig kan onderdompelen
- je voegt daar een portie huishoudsoda (Na2CO3.7H2O) aan toe, zeg maar een handvol per liter
- je verwarmt dat flink tot bijna kokend (80...90°C)
- je zet de verwarming af en legt een zo groot mogelijk stuk alu folie op de bodem van de kom
- leg het te reinigen stuk in de kom
- resultaat: s p e c t a c u l a i r !
Op enkele seconde glanst het zilver terug als nieuw. Bovendien worden ook caviteiten waar je met zilverpoets nooit bij kan, perfekt schoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik maak meestal een bakje met amoniak en zet dat op een trilplaat. Na een paar minuten is m'n ring weer helemaal schoon en glimmend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag dit aan een juwelier. Aantasting van het zilver door het ene materiaal heeft heel andere gevolgen dan aantasting door een ander materiaal. Daardoor moet reinigen ook op verschillende manieren, afhankelijk van wat er is gebeurd.

Een middel dat goed helpt bij de ene soort aantasting, maakt het soms alleen maar erger bij een ander soort aantasting.

Misschien dat die juwelier je een van de reeds genoemde huismiddeltjes aanraadt, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je de zaken niet verergert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leg een vel aluminimumfolie in een plastic bak, gooi daar een paar eetlepels zout op en overgiet het met heet water. Leg je zilveren voorwerpen er in en laat het een paar uur rusten. Weg is alle aanslag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding