Is het slecht voor je oor om wattenstaafje te gebruiken om oorsmeer te verwijderen?

Ik heb het iemand horen zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.1K
Cryofiel
14 jaar geleden
Wauw, dat plaatje... prachtig! Wat een staafje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog wel met 2 eindjes da's wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moolkeesje??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes,ofvind je keelmoosje mooier? Of Mafkeesje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis ik me nou..je had toch een andere naam, P.G ?
Maar, dan vind ik mafkeesje wel schattig :)

Het beste antwoord

Mijn huisarts heeft me ooit uitgelegd dat bij verkeerd gebruik een wattenstaafje inderdaad wel schade kan aanrichten. Als je oorsmeer met een wattenstaafje wilt verwijderen moet je dat doen door met een draaiende beweging het oorsmeer van de zijkant van je gehoorgang weg te halen. Duw je een wattenstaafje gewoon rigoureus je gehoorhang in duw je eigenlijk gewoon je oorsmeer tegen je trommelvlies aan; met tot gevolg dat je het daar bijna niet meer weg krijgt en dat het uiteindelijk harder wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Neen, slecht is het niet, als je tenminste niet te diep in je oor gaat met je wattenstaafje. en draaiende beweging maken, zodat je het oorsmeer niet dieper in je oor drukt.
14 jaar geleden
Ja, dat is slecht wanneer je het wattenstaafje ook echt in je gehoorgang steekt. Zo kun je je oor beschadigen en tevens stimuleer je het oor juist om meer smeer aan te maken. Dus heeft geen zin.

Met het wattenstaafje kun je wel je oorschelp schoonmaken. Dat is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, met een wattenstaafje kom je te diep in de gehoorgang.
je kan daar schade aanrichten, en bovendien het smeer nog dieper naar binnen duwen.
het oor is zelfreinigend.
een papieren zakdoekje over je wijsvinger en reinigen zo ver je komt volstaat.
14 jaar geleden
Ik heb altijd gehoord dat het slecht is. Als je te diep je oor in gaat kun je beschadigingen aanrichten. Tevens kun je oorsmeer dieper je oor indrukken. Ik zelf doe het wel met een wattenstaafje. Ik heb zelf zoiets als je het voorzichtig doet dan moet het toch meevallen. Je hebt ook mensen die hun oren schoon maken met de punt van hun badhanddoek of met een tip van een tissue, maar het lijkt me dan dat je oorsmeer eerder dieper in het oor drukt dan met een wattenstaafje. Ook bestaat er een oorspray om je oren te reinigen, audispray heet het geloof ik, maar of het werkzaam is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is regelmatig met de douche ook in je oren sproeien. Dat maakt het oorsmeer helemaal zacht, het werkt bijna als het uitspuiten van het oor. Dan kan je met een wattenstaafje het buitenste stukje van je gehoorgang afdrogen, niet meer dan een paar milimeter naar binnen gaan.
14 jaar geleden
Als je hem maar niet te diep in je oor doet. wat is dan te diep? niet dieper dan dat je je vinger in je oor kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is inderdaad schadelijk, ik ken iemand die daardoor verstopt is geraakt.

Het beste is gewoon baby olie op een watje te doen en dan in je oor en zo te gaan slapen.
Als je wakker word en je haalt het watje weg, dan heb je brokkels (als je zoveel oorsmeer hebt) op je watje..

Dan ben je wel echt een hele tijd clean hoor..

Of je kan zo een spuitje halen en met lauw water vullen en in je oor spuiten..
bij de drogist hebben ze dat...
werkt ook goed hoor..
Maar ik vind dat geluid zo eng...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is het niet, maar je kan het ook 'niet goed' noemen. Je drukt namelijk het vuil in je oor en haalt er niet zo veel uit. Als je last hebt van water in je oor maakt het niet zoveel uit omdat de meeste wattenstaafjes dit dan wel opnemen.

Ook bestaat de kans dat je te diep in je oor gaat, in dat geval is het wel erg slecht, maar dat heb je zelf in de hand.