Mijn italiaanse huisgenootje heeft maat 5 (schoenmaat). Ik wil klompen voor haar kopen als ze weer weggaat. Met welke maat in NL komt dat overeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1K

Antwoorden (2)

Ongeveer maat 38; maar je kan beter de lengte van de voet opmeten:

http://www.sneakershopachterhoek.nl/index.php?action=extra&extra=A_bepaal_je_schoenmaat_&lang=NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller zal er denk ik sowieso meer aan hebben om de voet lengte te weten, aangezien de maat van klompen meestal in centimeters wordt aangegeven en niet met 'maten'.
Hou er wel rekening mee dat Italiaanse maten altijd kleiner uitvallen dan Nederlandse maten. Schoenmaat 5 komt overeen met maat 38, maar het zou goed kunnen dat ze dan maat 37½ nodig heeft. Tenzij het de traditionele houten klompen betreft, die moeten altijd wat groter zijn omdat je daar klompsokken bij aan moet doen. Alleen geoefende klomplopers met voldoende eelt op hun voeten kunnen er met blote voeten in lopen. Voor je huisgenootje zou ik een paar leren klompsokken erbij dan aanbevelen!
Amadea