Wat zijn de werk omstandigheden van van de broeken die ik draag? 7Forallmankind, Blue Blood, Denham, Nudie?

Ik heb pas geleden gelezen dat vooral 'goedkopen' kleding door kinderen of in bare omstandingheden worden gemaakt, daarom vroeg ik me af waar een broek is gemaakt als je er net wat meer voor neer legt, zoals de bovenstaand genoemde omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (1)

Wat je opnoemt zijn merken.
Merken hebben invloed op de PRIJS, maar beslist niet op de omstandigheden waarin de broek is gemaakt.

Over het algemeen kun je zegen dat vrijwel GEEN ENKEL buiten Europa geproduceerd kledingstuk helemaal volgens onze normen en waarden gemaakt is. Er is echter wel een signifikant verschil tussen redelijk moderne fabrieken en de zogenaamde ' sweatshops' , waar niet alleen kinderen maar ook volwassenen werken in erbarmelijke omstandigheden.

Een dure broek van een goed merk kan bij wijze van spreken onder exact dezelfde omstandigheden gemaakt worden als een broek van een tientje van de Zeeman, om maar een zijstraat te noemen. Of zelfs slechter, omdat de kwaliteitseisen nog hoger zijn, maar de betaling en werkmaterialen niet beter.

Wil je 100 % zeker weten dat je ' eerlijke' kleding draagt, dan zou je in Europa genaaide kleding moeten hebben (van alhier geweven stoffen) of Fair Trade-kleding uit de wereldwinkel. Dat is echter niet alleen extreem duur, er is ook heel moeilijk aan te komen. Zelfs zelf je eigen kleding maken maakt de zoektocht naar ' eerlijke' grondstoffen en materialen schier onmogelijk. Bovendien betekent kleding kopen die HIER is gemaakt, minder werkgelegenheid (en dus meer armoe, ellende en honger) DAAR. Het is dus niet allemaal zo zwart/wit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens is 'schone kleding' (zie link) zeer beperkt wel verkrijgbaar. Dit is kleding waarvoor de arbeiders beter betaald krijgen. Dat verschil is ZO miniaal, dat het nauwelijks duurder is dan normale kleding ; 90 % van de prijs van wat je koopt gaat naar poducenten en handelaars.