Hoe haal ik oorsmeer weg?

Met een wattenstaafje haal ik af en toe overtollig oorsmeer weg. Toch kan ik direct daarna met een wat steviger voorwerp, bijvoorbeeld een paperclip (ja, ik ben voorzichtig; nee, de paperclip gaat nauwelijks de gehoorgang in), extra oorsmeer weghalen.

Wat is de beste manier om, zonder gevaar voor gehoorgang en trommelvlies, meer oorsmeer weg te halen dan met alleen een wattenstaafje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.7K

Antwoorden (18)

Met otalganspray verkrijgbaar bij de drogist of apotheek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorsmeer heb je nodig..
een beetje schoon maken is
voldoende

Oorsmeer moet je niet helemaal
verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je last van overmatig oorsmeer hebt kun je
beter dat aangeven bij je huisarts - als het echt
iets is om naar te kijken - verwijst die je wel door
naar de KNO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorsmeer hoort in een oor te zitten en is de bescherming tegen de bacteriën, soms kan het lastig worden en het gehoor verminderen doordat het oorsmeer gaat verharden.
Ben pas voor het eerst van mijn leven bij een oordokter geweest, doordat mijn gehoor minder was, er kwam verhard oorsmeer uit dat er al tientallen jaren of langer zat, op de vraag wanneer het weer moest gebeuren , was het antwoord, dat kan nog jaren duren of helemaal nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen nodig om dit met een wattenstokje te doen, als je verder gaat met andere dingen in je oor hoe voorzichtig je ook bent kan het gehoorbeschadigen. Het overtollige wat er zit is dus gewoon nodig ter bescherming tegen vocht, vuil en bacterien.

Zie onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien wat rigoreus en als het echt verhard is (wat eddijst zegt) dan zal het niet veel meer uithalen ben ik bang, maar ik heb op mijn plantensproeier ook een harde straal zitten. Ik herken jouw probleem en dit kan soms wel eens de klachten verlichten. Andere materialen moet je niet gaan gebruiken want dan druk je het oorsmeer er alleen maar verder in en dat schiet ook niet op, integendeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plantensproeier??
Ga gewoon lekker naar de dokter...
Je kunt van die spray kopen die de opren reinigt. Maar ik denk dat als je je oren regelmatig met een wattenstaafje schoonmaakt, en het wattenstaafje blijft schoon, nadat je even "gepurkt"hebt, je er toch wel vanuit mag gaan dat je oren schoon zijn, althans zichtbaar schoon.
En daar gaat het toch om, dat anderen geen gore rotzooi in je oren zien? Je oren hoeven toch niet compleet chemisch gereinigd en ontsmet te worden?
Lijkt me niet goed om te veel schoon te maken, het oorsmeer heeft ook een flterende funktie namelijk. (dat er geen stof of andere rommel (zoals rondvliegende etensresten als je kleine kinderen hebt) in je oor terecht komt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt Audi spray halen bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'grappige' is dat oorsmeer weghalen dmv een wattenstaafje juist niet werkt. Je prikkelt de binnenkant van je oor en maakt juist méér oorsmeer aan, zoals je dus merkte. Doe dat helemaal niet meer, nog gevaarlijk ook, maar maak regelmatig je oorschelp schoon met een doekje. Zonder naar binnen te gaan. Verder niets :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al heel vaak gehoord en gelezen dat je een paar druppels olie in je oor kunt laten druppelen, even je hoofd schuin houden en het er vervolgens weer uit laten lopen. Het vuil e.d. komt er dan mee uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een stukje katoen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorsmeer heeft meerdere functies:

beschermen tegen vocht (waterafstoting)
beschermen (coaten) van de dunne kwetsbare gehoorganghuid tegen uitdroging
het wegvangen van kleine onrechtmatigheden (bijvoorbeeld: stof, vuil, insecten)
het aanzuren van het leefmilieu voor bacteriën
afweer verzorgen tegen ziekmakende bacteriën en schimmels
Om deze redenen moet uw gehoorgang dus oorsmeer bevatten. Haal geen oorsmeer uit de gehoorgang, want de gezonde gehoorgang reinigt zichzelf.
Verwijderen van oorsmeer
Alleen oorsmeer dat zichtbaar is in de opening van de gehoorgang mag worden verwijderd. U kunt dat het beste doen met een wattenstokje. Als leidraad kan gelden dat het wattenpluimpje altijd in zijn geheel zichtbaar moet blijven. Op deze manier is het risico het kleinst dat u te diep gaat en zo oorsmeer dieper duwt.
Het toegeven aan de drang om oren dieper schoon te moeten maken is absoluut verkeerd. Het schoonmaken van de gehoorgang op een andere manier dan de natuur al doet, heeft het potentiële risico van beschadiging van de kwetsbare huid, waarna een ontsteking snel kan ontstaan. Vaak wordt het oorsmeer ook dieper in de gehoorgang geduwd in plaats van verwijderd. Bovendien wordt de oorsmeerproductie aangezet. Een vicieuze cirkel dreigt door verstoren van het evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer.

Vaak gebruikte verkeerde schoonmaakhulpmiddelen zijn: o.a. ballpoint, haarspeld, lucifer, paperclip en tandenstoker. Bij apotheek, drogist en via de reclame zijn er verschillende - als veilig aangeprezen - schoonmaakhulpmiddelen te verkrijgen. Echter, ook deze attributen hebben dezelfde potentiële risico´s:
babyolie of slaolie worden vaak geadviseerd om oorsmeerproblemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie tekst van knosite afgehaald!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb informatie opgezocht
Ik heb onlangs van de huisarts het advies gekregen om helemaal geen wattenstaafjes te gebruiken, het zou in (vrijwel) alle gevallen de situatie alleen maar erger maken.

Voor de rest sluit ik me aan bij wat hier gezegd wordt, zoveel mogelijk zelf laten reguleren, alleen vuil dat duidelijk zichbtaar is aan de buitenkant zeer voorzichtig zelf verwijderen, bijvoorbeeld met behulp van wat olie, bij verdere problemen toch even de huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niet willen!
Oorsmeer heeft een functie.
Natuurlijk wil je oorsmeer dat dichtbij de buitenkant van je oor zit weghalen.
Maar ga niet dieper proberen oorsmeer weg te halen.
Waarom zou je?
Echt, het zit er niet voor niks.
Ook de middeltjes die ervoor zorgen dat er geen oorsmeerseltje meer overblijft in je oor, zullen je niet snel door een kno-arts worden aangeraden.
Als je jezelf graag een oorontsteking op de hals wilt halen, moet je inderdaad proberen om zoveel mogelijk oorsmeer te verwijderen.
Wil je een beschermd oor, laat het dan lekker ziiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het niet weg te halen.
Het advies dat ik kreeg van een KNO arts:
Je mag zóver je oor in om het schoon te maken, als je met je elleboog zou kunnen.
De schelp schoonmaken is genoeg.
Als je wilt kun je af en toe een druppeltje olie gebruiken, daar wordt het smeer zachter van, en het teveel wordt dan naar buiten gewerkt, waar jij het met je vinger gewoon kunt verwijderen. Da's alles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druppel wat (olijf-)olie in je oor om het oorsmeer wat zachter te maken, doe er ff een watje in anders loopt de boel er zo weer uit en als je dan gaat douchen ff met de straal op je oor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hoef je oorsmeer niet per se weg te halen, maar soms is de productie wat hoger en krijg je er toch wat last van (jeuk) en wil je het verwijderen.
Dan zijn alle middelen die het oorsmeer verder terug de gehoorgang in kunnen duwen eigenlijk niet geschikt, zoals wattenstaafjes.
De paperclip is inderdaad een uitstekende methode, maar je kunt er wel het risico mee lopen iets te doen de gehoogang in te gaan. Beter is het dan een speciale oorkrabber aan te schaffen, die je in principe bij de apotheek voor een paar euro kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorsmeer hoort in je oor. Het lichaam werkt uit het algemeen dit vanzelf naar buiten.
Ga nooit met een watten stokje of welk ander voorwerp in het oor.
Waarschijnlijk duw je dan ook het oorsmeer verder naar binnen.
Ook is het risico groot dat je het trommelvlies beschadigd.
Problemen met oorsmeer mogen alleen door uw huisarts verholpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een nat watje en daarna met een droog watje.