Wie kent een hulpmiddel om zonder te bukken mijn elastische kousen aan en uit te trekken?

Ik kan bukkend niet bij mijn voeten, en heb weinig kracht in mijn handen, toch wil ik niet afhankelijk worden van zorgmedewerkers, waarvoor ik elke morgen en avond op hun tijd thuis moet zijn om mij te helpen. Wie weet een oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

In de eerste plaats is het belangrijk om te weten of je een kous met een gesloten teen hebt of met een open teen. Een open teen is veel gemakkelijker om aan en uit te trekken. ik heb de Eureka aan, dat is echt een geweldige uitvinding. Ook ik wilde niet langer afhankelijk zijn van de buurtzorg en die mensen hebben ook wel iets anders te doen. De Eureka is van een soort stof voor een regenjas gemaakt. Ik vouw hem dubbel en rijg er dan een dikke kabel door. Daarna heb ik een soort van zak die ik om mijn voet schuif. Vervolgens gaat de kous half opgerold over die zak, ik trek de kabel eruit en dan kan ik de zak die geen zak meer is aan een band naar mij toe trekken, onder de kous vandaan. Daarna hoef ik de kous alleen nog maar omhoog te trekken en goed te verdelen. Voor het uittrekken heb ik een soortgelijke zak, waar ik boven de enkel een stuk klittenband vastzet. Daarna trek ik de kous naar beneden en door het klittenband glijdt hij dan over de zak van mijn voet af. Overleg maar eens met de zorgmedewerkers, want er zijn nog meer mogelijkheden en zij weten vast wel wat het beste voor je is. Je kunt ook meer informatie vinden op elliezo.nl en daar staat ook advies hoe je de aantrekhulp kunt aanvragen. Voor extra hulp kan je rubberen handschoenen krijgen, zodat je meer grip op de kousen hebt en eventueel ook nog een rubberen matje, zodat je stevig op de vloer staat. Ik hoop dat je snel weer onafhankelijk zult zijn. Succes :)

De Eureka Aan is een aantrekhulpmiddel van zeildoek dat uitgevouwen de vorm van een trapezium heeft. Het aantrekhulpmiddel is aan twee tegenover elkaar gelegen kanten voorzien
van 5 gaten. Hierdoor wordt een flexibele pen geregen, zodat
het aantrekhulpmiddel de vorm van een puntzak krijgt.
D o e l g r o e p
• Dragers van elastische kousen met gesloten teen en open teen
• Zorgverleners
W i j z e v a n g e b r u i k
De Eureka Aan wordt over de voet en de hiel geschoven.
Vervolgens worden de elastische kousen als een laars over het
hulpmiddel aangetrokken. Doordat het hulpmiddel twee gladde
lagen heeft, schuiven de elastische kousen gemakkelijker over de
voet en de enkel. Als de kous om de voet en enkel goed zit, moet
het hulpmiddel verwijderd worden. Eerst wordt de rijgpen verwijderd, daarna kan het aantrekhulpmiddel uit de kous getrokken worden door aan een flap aan de voorzijde te trekken. Het
aantrekhulpmiddel wordt aan de bovenzijde uit de therapeutisch
elastische kous verwijderd.
G e b r u i k s c r i t e r i a v o o r z
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier bestaat een hulpmiddel voor, waarbij bukken idd niet nodig is. Zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een zorg winkel zijn al deze hulpmiddelen te vinden,
Informeer even bij Uw zorgverzekering.