moet je hoge hakken altijd een maat kleiner kopen?

bijvoorbeeld platte schoenen maat 40 en hakken maat 39, en verschild dit nog bij soorten hakken? bijvoorbeeld pumps of enkelaarsjes?

Toegevoegd na 15 minuten:
in de winkel raadde de verkoopster mij aan dat je hoge hakken vaak een maat kleiner koopt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
27.9K

Het beste antwoord

Met pumps is dat altijd moeilijk, dus je moet het echt zelf uitproberen. Als je je pumps te klein koopt, dan past je hiel er niet in en krijg je blaren. Als je je pumps te groot koopt, dan gaat je hiel bij iedere stap schuiven en krijg je ook blaren. Trek bij het passen een dunne maillot of panty aan en pas je pumps aan met een schoenlepel. Zo kan je in de winkel al een poosje rondlopen en uitproberen wat jou het beste bevalt. Desnoods kies je voor een voet een pump te groot en aan de andere voet eentje die te klein is, zodat je het verschil goed kunt voelen. Gewoon uitproberen dus, dat is het beste advies dat ik je kan geven. Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Kikobob :-)

Andere antwoorden (7)

Sterker nog. Dit kan per merk verschillen. De ene keer heb je 40 nodig, de andere keer 39. Het is puur afhankelijk van het merk/hakje.

Je hoeft dus niet altijd een kleinere maat te hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de plaats van een maat kleiner zal ik zo'n anti slip dingetje kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niks. Altijd de maat kopen die past. Soms heb ik ook een kleiner maatje in pumps maar niet altijd!
Hier zijn verder geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is heel slecht voor je voeten, als je regelmatig op te kleine schoenen loopt, pas je schoenen daarom ook aan het eind van de middag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij pumps staan de maten inderdaad minder vast dan bij gewone schoenen. Maar meestal een maat kleiner? Niet per se denk ik, ik heb al meer gehad dat ik juist een maat groter nodig had. Volgens mij heeft het verschil te maken met ieders persoonlijke lengte van tenen. ;)

Gewoon in de winkel passen, zien dat ze niet 'uitslefferen' maar ook dat je voeten er nog een beetje in kunnen bewegen, zodat ze niet te zeer doen na een tijd. Succes!

Toegevoegd na 22 uur:
Eigenlijk zit het zo: 2 voeten kunnen allebei bv. maat 39 hebben, maar wel een verschillende lengte van tenen. Bij gewone schoenen maakt dat geen verschil, maar bij pumps moeten de personen allebei een schoen kiezen die voor hun past. Maten bij pumps zeggen dus niet veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ; pumbs moeten bij mij juist een tot twee maten groter zijn dan echte schoenen.
Je koopt toch hoge hakken waarvan je ziet dat ze mooi aan je voeten zitten?
Dus mijn antwoord is NEE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je let op hoe ze eruit zien aan je voet en minder op hoe strak?
Het is belangrijk dat je schoenen altijd goed past voordat je ze koopt. Ieder merk heeft namelijk een andere maatvoering en dit kan zelfs per model verschillen. Het is wel belangrijk om schoenen goed passend te kopen omdat je er anders bij een te losse pasvorm met je enkel uitslipt. Door te kiezen voor goed passende schoenen heb je meer houvast en loop je gemakkelijker op hakken.