De Sun protection factor (SPF) of beschermingsfactor, in het Nederlands meestal kortweg ‘de factor’ genoemd, geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrand geeft. Een voorbeeld maakt het beste duidelijk wat de factor betekent:

Iemand met huidtype 2 verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Wanneer een zonnebrandcreme wordt gebruikt met een SPF van 12 treedt de zonverbranding pas op na 12 x 20 minuten, dus na 4 uur. Deze persoon zal dus met deze zonnebrandcreme na 4 uur verbranden, ook al heeft hij zich goed ingesmeerd.

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30

Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 15-20

Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 10-15

Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 5-10

Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe hoger de factor, des te meer je beschermd bent tegen de zon.