Waar kan ik het beste informatie vinden op internet over corsages?

Ik kan namelijk niet zo goed vinden wat een corsage is , wat de geschiedenis is en waarvoor een corsage gebruikt kan worden. Ook ben ik op zoek naar vijf verschillende corsages, dus niet alleen de corsages op bruiloften maar ook op bloempotten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (1)

Allereerst wat over de geschiedenis. Al in 1849 werd de corsage omschreven als "versiersel op bovenstuk van japon" en een omschrijving uit 1936 spreekt over "bloem op avondjapon, versiersel op kleding".

"Corsage" was in de 18e eeuw het Franse woord voor "lijfje" of "blouse" en was afgeleid van het Franse woord "cors" wat "lichaam" betekende. Het achtervoegsel "-age" werd gebruikt om "uitrusting voor" aan te geven. "Corsage" betekende dus letterlijk "Uitrusting voor het lichaam".

In de loop der jaren heeft het woord zich verder ontwikkeld.
De betekenis ging van "lichaam"(cors) en "uitrusting voor het lichaam"(corsage) naar onder andere "versiersel op het kledingstuk dat het bovenlijf bedekt". In deze betekenis heeft het woord niets meer met het Franse woord "corsage" te maken.

Voor de historie kun je kijken op:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/corsage

Een corsage wordt dus vooral gebruikt als "versiering op het kledingstuk dat het bovenlichaam bedekt". Met name op feesten en bruiloften zie je de corsage veel gebruikt worden. Dames horen de corsage dan links op hun bovenlichaam te dragen, net onder het sleutelbeen. Het steeltje van de corsage (bijna altijd een bloem) moet omhoog wwjizen en de bloem naar beneden. Mannen dragen een corsage in het linker knoopsgat van hun colbert met de bloem omhoog en de steel naar beneden, meestal ter hoogte van hun hart.

Voor het dragen van een corsage kun je kijken op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corsage

Wat betreft verschillende type corsages ken ik in elk geval de kledingcorsage, de haarcorsage en de polscorsage.

Meer informatie hierover vind je op:
http://www.fleurina.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4

Ik weet niet wat je bedoelt met een "corsage op een bloempot". Mogelijk bedoel je iets anders of weet iemand anders daarop het antwoord.