Het ligt helemaal aan jezelf.
En bij de keuze voor lenzen heb je trouwens ook weer "onderkeuzes" Harde lenzen, zachte lenzen, maandlenzen, daglenzen, nachtlenzen.
Enniewee:
Doe je aan een teamsport met een bal? In dat geval is een bril niet altijd de aan te bevelen keuze. Ik heb jaren op voetbal gezeten en ik heb in het eerste jaar, toen ik nog een bril droeg, regelmatig een bezoek aan de opticient kunnen brengen met afgebroken neus-pootjes, hevig vervormde monturen etc.
Heb je een baan waarvoor je veel buiten bent, dan is het met het Nederlandse weer aan te raden lenzen te nemen (ruitewissers voor brillen zijn nog steeds niet uitgevonden).
Heb je gevoelige ogen, dan is een bril misschien juist weer meer aan te raden dan lenzen.
Vooral de eerste paar keer lenzen inzetten en uithalen is best lastig/eng en je voelt de lenzen in het begin heel erg zitten.
Dan is er nog een verschil tussen harde en zachte lenzen. Persoonlijk vind ik de zachte lenzen veel fijner zitten en met zachte heb ik ook minder angst dat ze breken dan met harde lenzen.
Sinds een jaar of drie zit ik echter op nachtlenzen, weer iets anders. Dit zijn harde lenzen die je alleen 's nachts draagt. Gedurende de nacht, worden je oogbollen op een dusdanige manier samengeknepen dat je, nadat je de lenzen 's morgens uitdoet, je (minimaal) de hele dag scherp ziet. (voordeel is dat je de prins van je dromen tenminste 's nachts ook scherp ziet).
Hoe dan ook, je kunt het beste naar de opticien stappen en je daar laten informeren over de verschillende mogelijkheden.