Bril of lenzen?

Langzaamaan moet ik er toch echt aan geloven.Mijn ogen hebben hulp nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Het ligt helemaal aan jezelf.
En bij de keuze voor lenzen heb je trouwens ook weer "onderkeuzes" Harde lenzen, zachte lenzen, maandlenzen, daglenzen, nachtlenzen.

Enniewee:
Doe je aan een teamsport met een bal? In dat geval is een bril niet altijd de aan te bevelen keuze. Ik heb jaren op voetbal gezeten en ik heb in het eerste jaar, toen ik nog een bril droeg, regelmatig een bezoek aan de opticient kunnen brengen met afgebroken neus-pootjes, hevig vervormde monturen etc.

Heb je een baan waarvoor je veel buiten bent, dan is het met het Nederlandse weer aan te raden lenzen te nemen (ruitewissers voor brillen zijn nog steeds niet uitgevonden).

Heb je gevoelige ogen, dan is een bril misschien juist weer meer aan te raden dan lenzen.
Vooral de eerste paar keer lenzen inzetten en uithalen is best lastig/eng en je voelt de lenzen in het begin heel erg zitten.

Dan is er nog een verschil tussen harde en zachte lenzen. Persoonlijk vind ik de zachte lenzen veel fijner zitten en met zachte heb ik ook minder angst dat ze breken dan met harde lenzen.

Sinds een jaar of drie zit ik echter op nachtlenzen, weer iets anders. Dit zijn harde lenzen die je alleen 's nachts draagt. Gedurende de nacht, worden je oogbollen op een dusdanige manier samengeknepen dat je, nadat je de lenzen 's morgens uitdoet, je (minimaal) de hele dag scherp ziet. (voordeel is dat je de prins van je dromen tenminste 's nachts ook scherp ziet).

Hoe dan ook, je kunt het beste naar de opticien stappen en je daar laten informeren over de verschillende mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik wist niet eens dat die bestonden zeg,nachtlenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@taurus: Ja, dreamlenzen worden ze bij Pearle genoemd.
Bij mij werken ze zo goed dat ik regelmatig gewoon een nachtje dragen oversla.
Het is voor mij de ideale oplossing.
Alleen als het weer omslaat kan ik af en toe last hebben van gevoelige ogen, maar goed, dan druppel je even wat meer vloeistof.

Andere antwoorden (14)

Ja

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ik neem aan dat je wilt weten wat voor jou het beste is, een bril of lenzen...
Dat is een persoonlijke keuze. Ik heb beide en vind de lenzen heel prettig als ik bv moet sporten of in de tuin werken. Die zakken namelijk niet van mijn neus als ik bezweet ben of me buk.
Mijn bril is echter wel veel makkelijker, die zet ik snel op en vergt wat minder onderhoud.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb trouwens vroeger zachte lenzen gehad en nu al jaren harde. Ook die keuze is persoonlijk. Ik had met de zachte veel meer problemen dan nu met mijn harde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 flauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig aan hoor, is maar een grapje. Was gelijk bezig met de aanvulling. Niet binnen 10 seconden reageren zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een jaar of 30 met veel plezier zachte lenzen gedragen, en zou ze zeker willen aanraden.
14 jaar geleden
Lenzen overdag als je veel buiten / binnen ed hebt. Bril 's avonds om je ogen rust te geven.

Vraag je opticien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laseren, dat is nog veel beter, kun je alle secundaire hulpmiddelen vergeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk zou dat op dit moment nog niet doen. Bij deze vrij nieuwe methode zijn de lange termijn effecten nog niet in kaart gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laseren zou heel fijn, maar het is voor mij veel mensen te duur ook al krijg je een kleine vergoeding van de verzekering. Wel jammer want als je na iedere 3 jaar een bril vergoed krijgt van de verzekering of 1 keer gratis laseren is dit toch een goedkopere oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een collega bij mij is het laseren mislukt. Hij kon tijdelijk niet meer werken en heeft nu een nog zwaardere bril nodig...
Kan allebei en is een goede oplossing. Bedenk als je lenzen neemt je er een gewone bril en zonnebril op sterkte bij nodig hebt. Anders blijf je omruilen als het zonnig is.

In het begin mag je de lenzen niet de hele dag dragen, en is je zicht weer minder en kan je toch een bril opzetten.

Bedenk wel als je lenzen nodig hebt je altijd iets op voorraad moet hebben want zachte lenzen zijn kwetsbaar en kunnen scheuren ook al ben je er nog zo voorzichtig mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lenzen zijn handig maar sommige mensen kunnen dit niet verdragen en moeten bijgevolg een bril dragen. Laserstralen is niet voor iedereen weggelegd. Het hangt af van verscheidene factoren o.a. jouw leeftijd, toestand van jouw ogen, enz.
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik sinds pas een bril, lezen is zo gedoe daar moet je veel geduld voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik nachtlenzen, 's nachts lenzen in en over dag alles kunnen zien. Na laseren de beste optie, al is dit nog niet mogelijk voor iedere oogafwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van Nachtlenzen?
De hele dag scherp zien zonder bril of lenzen.

Dat is nu mogelijk, met Nachtlenzen:

Nachtlenzen worden alleen ‘s nachts gedragen. Overdag hebben Nachtlensdragers dan zonder bril of lenzen het scherpste zicht. Zij hoeven niet aan de lenzen te wennen, want Nachtlenzen voelen direct prettig aan. Tijdens de slaap corrigeren de lenzen de ogen, zonder dat je er iets van merkt.Steeds meer mensen kiezen voor het gemak van Nachtlenzen. En daarmee voor volledige vrijheid overdag, zonder bril of lenzen.

Het Nachtlensmateriaal laat extreem veel zuurstof door en heeft daardoor de minste invloed op het oog. De Nachtlens heeft geen direct contact met het hoornvlies, maar drijft op de traanfilm. Door de speciale vorm van de lens zorgt de traanfilm ervoor dat de voorkant van het hoornvlies ietsje platter wordt. Daardoor kunnen Nachtlensdragers dan een of twee dagen scherp zien. Het grote voordeel van alleen s’ nachts lenzen dragen, is dat de ogen overdag volledige rust krijgen. De meeste Nachtlensdragers kunnen na twee tot drie nachten de hele dag al goed zien zonder bril of lenzen. Na een week is het resultaat optimaal. ‘s Ochtends bij het opstaan, doe je de Nachtlenzen gewoon uit en ga je aan de slag. En dat geeft een heerlijk vrij gevoel. Zonder bril of lenzen de hele dag scherp zien.

Nachtlenzen zijn een prima alternatief voor een laserbehandeling. Veel mensen vinden een laserbehandeling eng. Bovendien is zo’n ingreep niet geheel zonder risico’s. Het principe van de Nachtlens is veel eenvoudiger en veiliger. Want mocht je om de een of andere reden geen Nachtlenzen meer willen dragen, dan kun je altijd terug naar lenzen of een bril. De ogen gaan dan vanzelf weer terug naar de oorspronkelijke situatie.

Nachtlenzen zijn volkomen veilig en kunnen de hele nacht worden gedragen. Heel veel mensen zijn enthousiast over Nachtlenzen. Want zonder bril of lenzen de hele dag scherp zien, is zeer comfortabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst maar eens onderzoeken wat mogelijk is: bril, lenzen of laseren. Kom terug als je een vraag hebt. Het is toch zonneklaar uidelijk, dat de gewenste volgorde de omgekeerde is die van het rijtje, maar de paraktijk blijk t te gaan in de gegeven volgorden.: Idereen zou wel gelaserd willen worden maar de meesten eindigen met een bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen wil gelaserd worden,er is nog veel te weinig bekend over de gevolgen op lange termijn.
Welke beter bij jou past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat probeer ik hier uit te vinden.
Een en ander is afhankelijk van jouw oogafwijking EN je financiele situatie. Lenzen lijken goedkoper (aanbieding van 10 euro per maand) maar vaak zitten er addertjes onder het gras.

Heb een maand of 2 geleden geprobeerd lenzen te gaan dragen. Eerste tegenvaller was al dat ik met mijn oogafwijking (grote cilinder) een duurdere lens nodig heb (3x zo duur). Daarnaast werk ik op kantoor EN heb ik hooikoorts... dat brengt je ook weer in een duurdere categorie lenzen.
Toch geprobeerd maar gezien de droogte en de hooikoorts kon ik ze maar max. 15 minuten inhouden, werkt niet echt dus.

Heb nu weer 2 lekkere hippe montuurtjes uitgezocht, ben ik de komende 2 jaar weer klaar voor in totaal 200 euro.
Ja, soms met sporten lastig maar ook dat is relatief.

Kortom, ga eerst eens naar een (goede) opticien, laat je gedegen informeren over mogelijkheden, kosten, voors en tegens en beslis op basis daarvan wat je wil. Er zijn gewoon zo ongelooflijk veel factoren die meespelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag vroeg ik me ook af,totdat ik bij de opticien was en mijn ogen liet meten.Toen bleek dat de ene bijzient was en de ander verweg.Dus toen was mijn vraag gauw beantwoord want er zijn geen lenzen die dit probleem kunnen oplossen.Conclusie een bril.Variafocus heet dat geloof ik twee verschillende glazen.