Waarom verschilt dezelfde schoenmaat bij verschillende schoenen?

Ik heb schoenmaat 40. Niet elke schoen pas ik, omdat hij te klein, of te groot is. Waarom hanteren ze niet allemaal dezelfde afmetingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt, dat niet elke schoen die jij past, jou past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd, goed gezien:) Maar het komt op hetzelfde neer.

Het beste antwoord

Niet alle schoenenneuzen staan in de hele wereld dezelfde kant op wat de maten betreft. Dat is met kleren ook zo. Het zal nog wel even duren voor men overal dezelfde maat gaat hanteren. De EU is daar zelfs nog niet aan toe. Dus verschillende maten blijven passen als je nieuwe schoenen wilt.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat maten niet overal hetzelfde zijn, kijk bij italiaanse maten, bij kleding is een xl hier te vergelijken met een M. Dit zou ook wel bij schoenen zo zijn. Sommige vallen klein uit en sommige groot,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het model anders is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik denk ook dat het per schoen verschilt de ene schoen is breder dan de andere schoen.Het is net als bij kleiding maat 38 is ook niet overal gelijk qua maat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per merk verschilt het soms een klein beetje. Ik heb bij het ene merk vaak een maat groter (of juist kleiner) dan bij het merk dat ik normaal draag. Van hetzelfde merk is de grootte over het algemeen wel gelijk bij verschillende schoenen van dezelfde maat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De standaardisatie daarvan is gewoon een heel traag proces want wiens " maat" neem je dan als basis?

Troost je, 300 jaar geleden waren ook de lengte en gewichtsmaten niet standaard, dat scheelde zelfs met het naburig dorp. De drijfveer om dat standaard te maken was groter (logisch) dus dat is ondertussen gelukt.

Of het bij schoenen ooit gaat gebeuren........

De meeste mensen leren er gewoon mee omgaan (o ja italiaans, die neem ik een maat groter etc) dus mogelijk gaat het nog heel lang duren
amigo