Wat moet ik doen als m'n oorbel helemaal vast zit in m'n oor?

2 weken geleden heb ik gaatjes laten schieten en ik heb er heel hard tegen aan gestoten en nu zit er een wondje helemaal rondom het oorbelletje en het bloed wat moet ik nu doen? Moet het oorbelletje eruit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klinkt best pijnlijk :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik hoefde volgens die man. Niet te draaien dus dat doe ik niet maar echt raar heeft u gaatjess??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja in me tong ;) maar noem me alsjeblieft geen u want ik ben pas 16.. ;)

Het beste antwoord

Het is dus een wondje en je hoeft niet meteen met ieder wondje naar de dokter, dus geen paniek.

Goed schoonmaken.
Als je iets van ontsmettingsmiddel is huis hebt, jodium, betadine dan daarmee even aanstippen.
Of morgen zoiets halen.
Ook kan worden gedesinfecteerd met een oplossing van alcohol 70%, waterstofperoxide 1,5%, of met chloorhexidine in alcohol (Sterilon®).

Of de oorbel er ook uit moet , hangt een beetje af van de aard van het wondje. Als je het laat zitten, dan wel draaien en bewegen om te voorkomen dat het bij het genezen van het wondje in de huid gaat groeien, vastzitten.

Binnen enkele dagen moet er verbetering optreden en het wondje aan het genezen zijn.

Wanneer moet je naar de dokter?
•Als je koorts krijgt
•Als de wond na enkele dagen weer pijn gaat doen (infectie)
•Als de wond niet kan worden schoongemaakt
•Als het een diepe wond betreft, of de wond meer dan 2 mm openstaat
•Als het een beet betreft
•Als je geen tetanusinjectie hebt gehad, of dit langer dan 10 jaar geleden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even naar de huisarts of wachtdokter gaan is de beste. Het kan ontoken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja deze moet eruit. als je het niet zelf durft te doen, dan even naar de huisarts. Als het wondje weer genezen is kan de oorbel er weer in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje proberen te weken. Eventueel sterilon en dan proberen te draaien tot ie los komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk moet hij er niet uit gewoon een beetje draaien en natuurlijk goed schoonhouden met sterilon (maar dat moet zowiezo ) en elke dag een paar keer eraan draaien
het doet meschien pijn want je draait dan eigenlijk dat korstje eraf maar je moet hem open houden .

suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat slaolie erop dan wordt het korstje zacht.
Diverse keren herhalen indien nodig.
Hierna de oorbel verwijderen en gelijk ontsmetten.
Goed in de gaten houden of het niet gaat zweren.
Oorbel ontsmetten en er weer in doen