Alles slijt, dus ook een glasvijl. Een rots slijt ook, als er honderden jaren een klein watervalletje constant actief is, en als je weleens een oude toren hebt beklommen, dan zie je dat de stenen traptreden ook allemaal versleten zijn. Maar voor het zover is, gaan er wel tientallen of honderden jaren overheen. Er is een gezegde: "de gestage druppel holt de steen uit", d.w.z. als je maar lang genoeg wacht, dan slijt alles. Het gaat hier niet om de kracht van de waterdruppel, maar om de tijdsduur.

Of een glasvijl slijt, hangt af van de kwaliteit en dus de prijs. Er zijn diverse soorten glas, en de hardheid is verschillend. Als je voor 1 Euro een glasvijltje bij Kruitvat koopt, dan zal dat ook best lang meegaan, maar zal sneller slijten dan een merkvijltje van 30 Euro, met b.v. een extra coating, en dan gaat 'ie een mensenleven lang mee. Als je zo'n duur vijltje koopt, dan krijg je ook de garantie dat het niet slijt. En die garantie zal in de praktijk betekenen, zolang je leeft.

Bij bijna alle glasvijltjes van pakweg duurder dan 6 Euro, staat er klip en klaar, dat ze niet slijten. Is zo'n vijltje na 2 jaar toch versleten, dan ga je terug naar de winkel.

Glas is keihard: ik heb nog nooit iemand gehoord die zijn ramen of wijnglazen moest vervangen, door slijtage. Jij vast ook niet. Conclusie: met een niet al te goedkoop glasvijltje, kun je de rest van je leven prima vijlen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft de beste informatie.

Andere antwoorden (4)

Als je iets gebruikt slijt alles
Dus ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zelfs een diamantvijl slijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je die vijl ook daadwerkelijk gebruikt. Blijft ie in zijn verpakking zitten en wordt ie dus niet gebruikt, dan zal de vijl niet slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en of! Ik heb een goedkope gekocht en die was na één keer vijlen al bot, het randje waar mn nagels over gingen was compleet glad geworden.