Waarom met deze zomerse temperaturen strak in het pak?

Ik zit net even het nieuws te kijken. En ik verbaas me eigenlijk over het feit dat er vandaag bij de herdenking van de capitulatie van Japan. Zo ontzettend veel mensen gewoon strak in het pak rondlopen. Terwijl de temperaturen toch tussen de 27 en 31 graden celcius zijn...

Nu weet ik van sommige (dure) confectiemerken dat je absoluut (als leek) geen verschil ziet tussen de extreem dunne stof voor in de zomer en de dikke stof voor in de winter...

Maar is het niet veel meer gewaardeerd om met dergelijke temperaturen het colbert maar even in de kast te laten hangen. Om zo een mogelijke oververhitting van het lichaam te voorkomen. Dan met deze zomerse temperaturen strak in het pak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Dit is een formele bijeenkomst en het weer speelt dan niet mee voor de kleding.Er zijn veel beroepen die een kostuum verlangen of het nu koud of warm is.Dat wil niet zeggen dat ik het daar mee eens ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je insinueert dat je er niet mee eens bent doet af van je antwoord. Toch +1 omdat je niet naar een formele bijeenkomst zoals de herdenking van de capitulatie van Japan in je campingkloffie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een pak in sommige beroepen niet altijd nodig bijvoorbeeld voor bankpersoneel.Bij hele hoge temperaturen zou alleen een mooi overhemd zonder stropdas ook voldoen.

Andere antwoorden (7)

Onze hele maatschappij, het beeld wat wij van anderen hebben hangt van uiterlijkheden aan elkaar. Mensen kijken veel sterker naar hoe iemand iets zegt dan dat ze luisteren naar wat iemand zegt en kleding is communicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respect en/of etiquette
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst uit respect en verder voor de etiquette, maar in die landen zijn dat normale temperaturen en ben je er aan gewend. Als we in Nederland een keer 2 dagen met 30 graden hebben, wordt iedereen gek. Kan je ook niemand kwalijk nemen, omdat we hier niet aan gewend zijn. Zoals je (geloof ik) weet, heb ik 15 jaar in Italie gewoond. 4 Maanden lang tussen de 30 en 35 graden, maar het leven gaat gewoon door. Met warmte is het (hoe raar het ook klinkt) juist goed om je zoveel mogelijk af te dekken tegen de zon en warmte. Ben net terug uit Egypte. Was daar 18 dagen en iedere dag temperaturen van rond de 45 graden (38 in de schaduw). De eerste dagen was het zweten en de airco op maximaal, maar na een paar dagen begin je te wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een officiële bijeenkomst. En dan ook nog een herdenking. Je toont je respect voor netjes gekleed te gaan. Mannen dragen dan een pak, met stropdas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect én etiquette - met daarbij de aantekening dat etiquette natuurlijk een vorm van respect is ; omgangsregels die ons in staat stellen het dagelijks leven voor iedereen aangenaam te laten zijn.

Stel je voor ;een officiële herdenking, en alle genodigden vdraven op in een Hawaïhemd, een nethemdje of een boxershort :shock:

(Ik vind het persoonlijk al erg genoeg dat dat ongeveer de kleding is die mensen dragen als ze heden ten dage naar het theater (musical) dragen. Zonder dollen dus he ; voetbalshirts, spijkerbroeken ; totáál respectloos , naar de acteurs EN het overige publiek. Of je verdorie naar een....kroeg gaat. Nou, zelfs dáár vind ik het prettig als de mensen om me heen gekleed zijn. En gekleed is niet hetzelfde als áángekleed. )

Zo snel raakt je lichaam niet oververhit ; ik leg het zelf al af bij 25 graden, laat staan 30, en boven de 40 wordt het echt een beetje sterven, maar als ik een feest of officiele gelegenheid heb, zal ik me toch passend kleden, zij het niet zuiver scheerwol. Zelfs als ik naar de supermarkt ga kleed ik me even netjes aan ; in elk geval een broek over de knie, shirt over de elleboog en een beha aan, al loop ik er thuis echt totaal niet bij. Maar bloedheet is bloedheet, en van meer bloot koel je echt niet meer verder af.

Het is misschien ouderwets, maar door je fatsoenlijk te kleden toon je in mijn optiek respect voor de mensen om je heen. Het is wel een dingetje dat een beetje meeduikelt met de teloorgang van de beschaving in Nederland, en dat zie je ook wel om je heen, maar ik blijf me stug een beetje gedragen. Als zelfs dat niet meer kan, is echt het einde zoek vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch een contract als je dan in de supermarkt die mannen in hun blote bast ziet lopen. Maar je hebt wel gelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus precies waar ik zo'n schurfthekel aan heb, en waar ik dus niet aan meedoe. Nouja, kan ook niet, ben een meisje....
Op de camping vind ik dan eventueel nog een uitzondering ; daar ben je toch een soort van 'thuis' en moet je uit het harnas kunnen. Maar zodra je de tent verlaat voor meer dan toiletbezoek.........althans, ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het, zelfs dat heeft direct met respect te maken en uiteraard met fatsoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ben het helemaal met je eens... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord, Marleen!!
Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt maar als je in je korte broek, tank top en teenslippers aan komt denk ik dat je ook zo uit de toon valt. Mensen zijn net apen, monkey see, monkey do. Als de een een pak aantrekt dan doet de rest dat ook. Mensen denken vaak niet voor zich zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur was even ondergeschikt aan het gebeuren. Op zo een herdenking kom je natuurlijk niet casual gekleed.