Kunnen lichaamsverzorgingsprodukten 'over de datum' zijn?

Ik denk dan aan deodorant, after shave, shampoo, gezichtscreme etc.. Er staat geen datum op, maar kunnen de produkten hun werking verliezen, of erger nog, slecht worden voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
16.3K
Antoni
14 jaar geleden
Goeie vraag! Misschien heb je ook iets aan de antwoorden op mijn vraag van een tijdje geleden: http://www.goeievraag.nl/vraag/vloeibare-schoonmaakmiddelen-bederven.10427
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!

Het beste antwoord

alle schoonheidsproducten bevatten een houdbaarheidsdatum na openen dat is een icoontje met een open dekseltje het getall betekent hoeveel maanden daarna je het nog kunt gebruiken
soms staat op de kartonnen verpakking een datum vermeld, maar die gooi je meestal weg
Parfum end is ook niet eindelooos houdbaar, de geur verandert na verloop van tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nee dat blijft gewoon goed als je het op normale tempratuur bewaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat geen datum op, maar wel een icoontje van een geopend doosje, en daar dan bijv. 6m(aanden) bij.
14 jaar geleden
De meeste cosmeticaproducten zijn lang, maar niet onbeperkt, houdbaar. Om de gebruiker van cosmetica hierover te informeren, staat een houdbaarheidssymbool of datum op het product afgedrukt.

Het symbool staat op cosmeticaproducten die ongeopend langer dan 30 maanden houdbaar zijn. Op producten die ongeopend korter dan 30 maanden houdbaar zijn, staat aangegeven ‘bij voorkeur te gebruiken voor …’

Het houdbaarheidssymbool stelt een geopend potje voor.

Het symbool geeft aan: de periode van minimale houdbaarheid na openen, waarin het product in optimale kwaliteit kan worden gebruikt.

Toegevoegd op 28-06-2009 13:58:48
Naast het symbool staat dan het aantal maanden van houdbaarheid - 6m of 12m bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het kan over datum zijn, je kan het ook ruiken bij sommige producten.
zelf ben ik er niet bang voor omdat zolang je het niet ruikt is er weinig aan de hand. vaak weet je zelf ook wel hoe lang je een product in huis hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, ik elk product zitten anti-oxidanten... En die anti-oxidanten vertragen het oxideringsproces... Maar kunnen het niet helemaal stoppen... Dus het vertraagt het bederf...

Oxiderings-proces is net als roesten een verbinding aangaan met zuurstof... En als het een verbinding aangegaan is met zuurstof is het waardeloos... Dus bedorven...

Nee wordt daarom niet slecht voor de mens, het werkt niet meer zoals het hoort en ruikt niet meer zoals het hoort en smeert niet meer zoals het hoort... enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Op cosmetische producten waarin schadelijke micro-organismen kunnen gaan groeien, moet een houdbaarheidsdatum staan. Zulke micro-organismen groeien niet in producten met een hoog alcoholpercentage, spuitbussen en producten die in een keer worden gebruikt.

De werkzaamheid van zonnefilters in zonnebrandcrèmes kan in de loop van tijd afnemen, waardoor ze onvoldoende bescherming bieden tegen de zon. De houdbaarheid-na-opening staat vermeld bij een symbool van een geopend doosje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan heel goed, veel produkten zijn emulsies (een olie in water verdeeld), een emulsie heeft altijd een beperkte stabiliteit en zal na verloop van tijd uitzakken in een olie-fase en een water-fase. Andere produkten zijn misschien niet UV-stabiel en degraderen, maar ook heel veel produkten zullen tientallen jaren goed zijn en te gebruiken. De datum die er op staat is ook een gegarandeerde datum, voor die tijd is het goed te gebruiken waar je het voor wilt hebben, daarna KAN het terug gegaan zijn in werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarvoor kan het ook al bederven, onder invloed van bacteriën. Daarom heb ik altijd het liefst tubes en pompjes voor cosmetica en niet potjes waar je met je vingers in komt. Scheelt enorm in de houdbaarheid.
Echt wel... heb een keer bedorven crème op mijn gezicht gesmeerd..wil ik echt nooit meer meemaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Las laatst toevallig in een blad dat Mascara maar een half jaar goed is, nou sorry, ik gebruik 'm al langer dan een jaar omdat ik het niet zo vaak gebruik, hij is nog niet leeg dus komt er geen andere. Schijnt iets te maken te hebben met bacterieën die in je mascara kunnen gaan zitten die je vanuit je oog in het 'flesje' kan kweken. Shampoo, deo en créme krijgen de kans bijna niet om te bederven omdat ik (en vele anderen met mij) dat meestal dagelijks gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja fabrikanten horen tegenwoordig ook een houdbaarheidsdatum te noteren op hun produkten, creme's parfums etc zijn maar gemiddeld een jaar houdbaar.
Ik ga daarom ook naar hindoestaanse/pakistaanse / surinaamse toko's om daar haarprodukten te kopen bijvoorbeeld, je kan de dikke laag stof van de potjes in de schappen afvegen.