Baard scheren: razor burn / last van puistjes en acne

Ik heb last van razor burn onder mijn kin en bij mijn bakkebaarden na het scheren. Ik heb geprobeerd om een scheermes te gebruiken van Gillette Power Fusion en een scheerapparaat van Philips. Met de scheerapparaat van Philips heb ik er ook nog last van maar iets minder erg.

Ik douche altijd na het scheren omdat ik anders ontzettend last heb van een brandende huid. Aftershave (Niveau Balsem voor Sensitive Skin) helpt wel enigszins tegen de brandende huid, maar de puistjes blijven er toch komen. Ik heb de scheervolgorde omgedraaid, eerst douchen dan scheren (en andersom), scheermes en scheerapparaat, met en tegen de richting in (tegen geeft wel meer puistjes).

Wie weet wat ik hieraan kan doen? Het gaat hierbij voornamelijk om razor burn en het 'doorverspreiden' van mijn acné (wat wel mee valt, maar wel zichtbaar is).

Toegevoegd na 14 uur:
Ik ben 22 en heb inderdaad een heel erg gevoelige huid.
Met de scheermesjes van Wilkinson Sword Quattro Titanium heb ik hetzelfde resultaat gehad als bij Gillette.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.7K

Het beste antwoord

Ook jaren last van gehad!

Maar heb iets gevonden wat erg goed helpt! Maak de baard met water (heet) goed vochtig, dat kan onder de douche, gebruik dan idd Gilette Gel voor gevoelige huid en een goed scherp mes. Spoel je gezicht af met lauw water en dep je gezicht dan met Rozenwater! Daarna kan je nog zalfjes smeren maar is bij mij niet eens meer nodig...

Rozenwater kan je bij de meeste toko's krijgen en kost weinig (€3,15 voor een fles waar ik een half jaar mee doe).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je huid is kennelijk overgevoelig. Daar kun je met scheren op zich weinig aan doen. Vaak wordt het wel minder naar mate je ouder wordt en je vaker hebt geschoren.

Je zou wel kunnen proberen om niet iedere dag te scheren, zodat je huid tussendoor kan herstellen.

Een heel scherp mesje en goede scheergel en daarna goed deppen met koud water. Smeer er niks op, dat kan juist ook irritatie opwekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vocht in brengende crème gebruiken. Ipv aftershave lotion. Af aftershave basum. Die van vichy werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst even over de puistjes. Hoe oud is Davids? Kunnen het jeugdpuistjes zijn? Zo lang je die hebt,zal scheren een ramp blijven. Verder is het mogelijk, dat je een erg gevoelige huid hebt en je je moet beperken tot 1x per 2 dagen scheren,zodat je huid tijd krijgt te herstellen. Verder kun je na iedere scheerbeurt Hibiscrub gebruiken,dat is een vloeistof,die bij de apotheek verkrijgbaar is en de huid ontsmet.
Persoonlijk boek ik daar goede resultaten mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O dat klinkt bekend. Ik had daar ook altijd last van.
Ik scheer me nu altijd nat want met een electrisch scheerapparaat was het helemaal vreselijk.
Ik scheer me sowieso niet meer elke dag, gelukkig groeit mijn baard niet snel dus het valt pas na 3 dagen op.

Veruit de beste combinatie vind ik de Wilkinson Sword Quattro Titanium (vrij duur maar ze gaan erg lang mee) met Gillette scheerGEL (niet schuim) voor extra gevoelige huid (oranje bus).
Met Gillette mesjes was het één en al ellende, mijn vader had daar ook last van en na overstappen op de Wilkinson mesjes stukken minder!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja en ik scheer me altijd direct na het douchen, anders heb ik er nog last van. Vlak voor je klaar bent nog even de douchekop met lekker heet water over je gezicht en dan gaat het stukken beter.