Zijn er vastgestelde afspraken over hoe mager een fotomodel mag zijn?

Ik heb vandaag met verbazing staan kijken naar de feestjurkjes-poster van H&M op het station. De dames die daarop zijn afgebeeld zijn zo overduidelijk ondervoed dat ik er pijn van in mijn buik krijg. Hun bovenarmen bevatten nauwelijks nog spieren. Ik meen me te herinneren dat er afspraken bestonden over hoe mager een model mocht zijn, maar hoe zit dat nu precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de vraag. Het is onverantwoord, helemaal naar die meisjes toe die erg gevoelig voor zijn voor dit soort "voorbeelden".
Kimath
13 jaar geleden
Ze hebben in elk geval geen anorexia, maar wel een superstrikt dieet. Ik volg een beetje van die modellenwebsites, en wat ik meestal lees is dat ze een streng dieet volgen, heel veel groente, veel eiwit, en weinig vet en koolhydraten, en dat de meeste 1-2 keer per dag sporten, elke dag. Hun lichaam is hun werk, dus ze moeten het goed onderhouden. Maar de laatste paar jaren worden ze inderdaad steeds dunner, bijna eng dun gewoon. Ik vind het zelf ook niet echt mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk wel eens van programma's als America's Next Top Model, en ben altijd zo verbaasd als ze dan tegen 1 meisje zeggen dat ze echt te dun is geworden en dat ze vinden dat ze gevaarlijk doet en dat ze tegen de rest van de meiden dan niks zeggen, terwijl in mijn ogen altijd minstens de helft van de meisjes belachelijk dun is...
Ik heb medelijden met alle jonge meiden die denken dat die dunheid normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar die modellenprogramma's kijkt ( en met twee pubermeiden in huis moet je nog wel eens meekijken) lijken ze meer te leven op sla, drank (alcohol) en sigaretten ;-)
Kimath
13 jaar geleden
@marleen: Maar daar zit het verschil met de echte supermodellen.
Die meiden uit die programma's zijn (vaak) verwende nesten en denken dat ze alles kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ja dat klopt natuurlijk wel ;-)

Het beste antwoord

Nee, er was een soort onderlinge afspraak dat modellen geen skeletachtige types hoefden te zijn, en een Engels bureau weigert zelfs meiden die te mager zijn.
Wat vroeger een modellenmaat was, 36/38, is nu voor veel bureaus "(veel) te dik".
Een slanke meid kan heel mooi zijn, maar die types die je nu soms ziet waarbij je direct aan anorexia denkt (hoeft niet zo te zijn, maar toch), daar word ik naar van. Maar kennelijk verkoopt het toch, anders zouden ze niet gebruikt worden...
Harde afspraken zijn er niet.

De discussie loopt al jaren, zie deze artikelen uit 2006:

http://www.nytimes.com/2006/09/21/fashion/21MODELS.html
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-405600/Are-size-zero-models-catwalk.html

Vorig jaar leek het voorbij voor de size zero modellen:

http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/fashion/article6489378.ece

Maar de tijden lijken weer veranderd, hoewel er vreemde dingen gebeuren, zie dit artikel over een te mager model dat via digitale kunstjes meer rondingen kreeg op de foto:

http://www.stylelist.com/2010/05/17/healthy-magazine-airbrush-skinny-model-adds-weight/

Recente artikelen:

http://www.glamour.com/health-fitness/blogs/vitamin-g/2010/09/health-controversy-as-fashion.html

En sommige mensen weten het zelf ook niet meer:

http://www.metro.co.uk/showbiz/813782-victoria-beckham-defends-size-zero-models (18 feb. 2010)

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1311086/Skinny-Victoria-Beckham-bans-size-zero-models-New-York-Fashion-Week-show.html (13 sept. 2010)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat er kennelijk nog steeds niks voor geregeld is. Wat een waardeloze beeldvorming!

Andere antwoorden (2)

Fotomodel worden, wanneer ben je geschikt?
■Als je mooi bent en fotogeniek
■Als je fotogeniek bent
■Als je een speciaal uiterlijk hebt en fotogeniek bent
■Als je niet ondervoed bent (geen anorexia nervosa) en dus niet te mager bent
■Als je tenminste 1.72 lang bent (fashion model/mannequin/vrouw) maar niet langer dan ongeveer 1.85.
■Als je fotogeniek bent en minimaal 1.60 lang bent (reclame en glamour fotomodel)
■Als je ongeveer kledingmaat 36-38 draagt en fotogeniek bent
■Strak en gespierd komt steeds meer in
■Volle lippen zijn nog steeds erg geliefd
■Als je iets speciaals in je uiterlijk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik ook gevonden, maar daar staat niet het minimale gewicht (of beter: minimale BMI) bij. Want wat is "niet ondervoed", daar kan heel ruim mee worden omgesprongen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bron vind ik persoonlijk ook niet echt betrouwbaar..
Kimath
13 jaar geleden
Kledingmaat 36? Dat heb ik, en ik lijk echt niet op die meiden. Die hebben meestal meer maat 32. Wel goede lijst, de meeste dingen kloppen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah gelukkig, ik ben te lang :-)
Dan maakt het ook niet meer uit dat ik geen maat 36 heb (wat voor topmodellen toch echt al veel te dik is tegenwoordig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is fotogeniek?
Kimath
13 jaar geleden
@Hippo: Inderdaad. Er was toch laatst in dat programma Hollands Next Topmodel (ofzoiets) een meisje waarvan ze zeiden dat die te dik was. Die was maat 36 en zag er prachtig uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij,dat mijn antwoord nietuit mijn eigen koker komt, ik ben het er ook niet mee eens! Als je soms bij die meisjes de kuiten ziet,gewoon griezelig,zo dun!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36/38 ???? Dat was in onze tijd ja.
Een fotomodel moet nu maat 34-36 hebben, en een catwalkmodel liever maat 32, 34 hooguit. Anders passen de kleren gewoon niet.
En dat terwijl ze gemiddeld rond de 1.80 zijn en dus in verhouding zouden zijn met maat 40 !.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch verschrikkelijk, die kleerhangertjes! Kan er iemand even een twitter-actie beginnen #h&mgratenpakhuis ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je,wat ik nou zo typisch vind? Dat die meiden toch zo te zien allemaal een paar flinke borsten hebben. Het is wel geen FF cup,maar toch...
Kimath
13 jaar geleden
Die catwalk modellen vaak echt niet hoor, die hebben meestal AA. Welke bedoel je dan? Lara Stone en Doutzen Kroes zijn Nederlandse modellen die inderdaad iets 'voller' zijn.
Er zijn volgens mij "we-doen-gewoon-alsof " afspraken gemaakt. Ik dacht dat de heroïne-look allang niet meer kon, en dat, nadat er meerdere modellen dood neer vielen, afspraken waren gemaakt, maar dat is volgens mij vooral om de critici te sussen. Als je nu kijkt wat er op de catwalk loopt en wat er zoal in de reclames te zien is, is het bewijs daarvoor wel geleverd......

(het plaatje is niet recent, maar kan er ook zo eentje van dit jaar vinden)