Hoe werken kledingmaten? Je hebt bijvoorbeeld: 54, 55, 56. 57, 58 etcetera, maar je hebt ook: 25, 26, 27, 28 enzovoorts. Wat is het verschil?

Zo als ik het zie zijn er twee verschillende tabellen, misschien afkomstig uit verschillende werelddelen, maar hoe zit het nu werkelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
29.4K

Het beste antwoord

De verschillende maatvoeringen zijn het gevolg van het ontbreken van een eenheid binnen de EU en bijvoorbeeld Amerika. Zie bijgaande links met omrekentabbellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens wikipedia:
"De gebruikte maten zijn niet in elk land dezelfde. Zo komt maat 38 in Nederland overeen met maat 40 in België, 42 in Frankrijk, 44 in Italië, 44 of 46 in Spanje en Portugal en 12 in Engeland.

Bij het normeninstituut NEN wordt momenteel gewerkt aan een Europese standaard.

Naast kledingmaten, zoals hierboven, bestaan er ook normen voor de maten van jeans (broeken) en kinderkleding. Veel gebruikte termen zijn: borstomvang, tailleomvang, heupomvang en binnenbeenlengte.

Voor bijvoorbeeld T-shirts of andere kleding, waarbij de pasvorm niet exact hoeft te zijn, zoals bij de massaproductie in de confectie-industrie het geval is, gebruikt men de aanduiding S (small), M (medium), L (large), XL (extra large), XXL (double extra large) en XXXL (extreem large)."

Toegevoegd na 7 minuten:
De maten 48 -58 e.d. zijn Nederlandse maten en de 25 -28 de internationale. Soms geeft een maat de lengte aan in cm's of in inches (vandaar het verschil), maar ook tussen maten zit verschil in bijvoorbeeld Duitse en Nederlandse kleding met dezelfde maatvoering.

Ingewikkeld en heel onhandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij C & A en Vögele zijn die maten 25, 26, 27 enz dezelfde als 50, 52, 54 enz. maar dan korter. Ik neem aan dat 't bij andere kledingzaken ook zo werkt.
13 jaar geleden
Die 25, 26 etc. zijn zg. K-maten.
Bedoeld voor kleinere mensen.

Als u tot 1.64 m lang bent, bevelen wij u onze K-maten aan. Voor lichaamslengten tot 1.56 m bieden wij speciale EK-maten aan.

Zie hier een uitgebreide matentabel met vergelijkingen.
http://www.your-look-for-less.nl/_/viewname/beratung__popup_masstabelle_1/popup.html;jsessionid=ED1387E97CF7F14AD075C4467A5848B1.shop06