Wie kan mijn antwoorden (wiskunde) controleren? Zie bijlage...

Ik heb wederom twee sommen waarvan ik wil weten of ik een juiste aanpak heb, om het antwoord te krijgen. kan iemand mij vertellen of de manier waarop ik de sommen oplos goed toepas, en of het antwoord goed is.

Opmerking bij de tweede som: ik ben uiteraard bekent met de manier van Meneer Van Dale. Maar aangezien ik laatst hoorde dat deze gewijzigd is wil ik even weten of ik deze som goed oplos.

Alvast heel erg bedankt!

Toegevoegd na 21 minuten:
TIJDENS HET MAKEN VAN DEZE SOM IN PAINT HEB IK EEN FOUT GEMAAKT. UITERAARD IS "WORTEL 9" DRIE.

HET MOET ZIJN: "WORTEL TWEE" gedeeld door "TWEE TOT DE MACHT 3"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (6)

Die eerste is volgens mij 2,667 (twee, tweederde) en die 2e is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de eerste 3/8 (drie achtste).

Toegevoegd na 3 minuten:
Wortel 9 is 3 en 2 tot de macht 3 is 8

Toegevoegd na 16 minuten:
Als je wordet twee bedoelde, dan wordt het dus (wortel 2) / 8. Is gelijk aan 2 / 16. Is dus 1/8.

Toegevoegd na 17 minuten:
en met wordet medoelde ik wortel...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar bij het maken van het plaatje in paint heb ik een fout gemaakt. Zou je het antwoord opnieuw willen beoordelen met de informatie die in de toevoeging van de vraag staat? Heel erg bedankt!
bamibal
13 jaar geleden
sorry voor de typo's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de toevoeging! ik zie hem nu wel, mijn vraag is beantwoord! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt een foutje in je toevoeging. Van (wortel 2) / 8 maak jij 2 / 16. Daarbij vermenigvuldig je boven de deler (wortel 2) met (wortel 2), maar onder de deler 8 met 2. Bij een deling moet je wel boven en onder de deler met hetzelfde getal vermenigvuldigen.
bamibal
13 jaar geleden
Je hebt gelijk!
De wortel uit 9 is 3 (want 3 * 3 = 9), dus je eerste som is niet correct. Je tweede som is wel correct.

Toegevoegd na 24 minuten:
Na je toevoeging:

Een wortel kun je ook schrijven als macht: wortel 2 kun je ook schrijven als 2^1/2. Onder de deler staat 2^3. Bij delen van machten (van hetzelfde getal) kun je de macht onder de deler aftrekken van de macht boven de deler. Het antwoord is dus 2^1/2 / 2^3 = 2^-2 1/2 (2 tot de macht -2,5 voor de duidelijkheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, en 2 tot de derde is wel 9, dacht je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar bij het maken van het plaatje in paint heb ik een fout gemaakt. Zou je het antwoord opnieuw willen beoordelen met de informatie die in de toevoeging van de vraag staat? Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geest was het 3^2 ipv 2^3. Goed gezien Pedro.
Wortel 2 gedeeld door 2 tot de macht drie:
Wortels zijn gelijk aan 1gedeeld door machten. Dus wortel twee is twee tot de macht een half (2^1/2). Bij delen door trek je de machten van elkaar af, dus:

Twee tot de macht een half gedeeld door twee tot de macht drie is twee tot de macht (een half min drie), is twee tot de macht min tweeënhalf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met alle voorgaande antwoorden is nog steeds niet het eindantwoord gegeven.
namelijk:
2^( -2,5 )=
1/( 2^2,5 )=
1/( 2^2 * 2^0,5 )= (macht opsplitsen)
1/( 4 * sqrt(2) )=
1/4 * 1/sqrt(2)=
0,25 * 0,5 * sqrt(2)= ( 1/sqrt(2) = sqrt(2)/2 )
0,125*sqrt(2)

het eindantwoord is dus 1/8e wortel 2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerste uitkomst 3:8
tweede juist