Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent 5!! Is dit 120! Of wat anders?


Oftewel is 5!! Hetzelfde als 120!

4 maanden geleden
in: Wiskunde
569
ronron1212
4 maanden geleden
waar heb je het over?
Cryofiel
4 maanden geleden
Simpel toch? Faculteiten en zo.

Omdat 5!=120, is de vraag of 5!! dan 120! is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

5!! is een dubbele faculteit of een dubbelfaculteit van 5.

De dubbele faculteit lijkt op de faculteit, waarbij een geheel getal wordt vermenigvuldigd met alle gehele getallen die kleiner zijn dan de opgegeven waarde. Maar in dit geval worden de factoren kleiner in stappen van 2.

De uitkomst van 5!! is dus 5 x 3 x 1 = 15.

Dat is heel iets anders dan 120! (de faculteit van 120).

120! (honderdtwintig faculteit) is een enorm getal: 120 x 119 x 118 x 117 x 116 x 115 x ... (enzovoort tot) ... x 7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 2 december 2023 16:23: bron
4 maanden geleden
George_p00l
4 maanden geleden
Geweldig dank je ik kon dat in Google niet vinden. En de Google calculator denkt ook dat het (5!)! Is dus dat grote getal !
Antoni
4 maanden geleden
@George_p00l, graag gedaan!' Ik heb er ook weer iets nieuws van geleerd!
Z512099
4 maanden geleden
Wie heeft daar nu iets aan?
kierkegaard47
4 maanden geleden
Grappig, ik kende deze notatie ook niet. Ik zou tot het moment van het opzoeken 5!! ook geïnterpreteerrd hebben als (5!)! . Ben het ook nooit tijdens mijn studie wiskunde tegengekomen (dat ik me herinner tenminste), dus ik vermoed dat de toepassing in vrij specifieke gebieden is. Wel vaak genoeg sommaties (of producten) over even of oneven elementen in reeksen tegen gekomen maar dan werd er eigenlijk altijd gewerkt (in het oneven geval als voorbeeld) met 'sommatie /product over i = 2n+1 , n=1,2, ...' - achtige constructies.
Antoni
4 maanden geleden
@ Z512099, op https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelfaculteit staat hierover vermeld: 'De dubbelfaculteit is ingevoerd om de vaak in formules voorkomende producten van even of oneven getallen gemakkelijk te kunnen noteren.' Dus iemand die dat regelmatig wil of moet doen, heeft er iets aan.
Z512099
4 maanden geleden
Oké Antoni, gelezen.
Cryofiel
4 maanden geleden
Top antwoord, ook weer wat geleerd!
Thecis
4 maanden geleden
Ik wist het ook niet dat dit bestond. Grappig dat de mensen die ook exacte vakken deden (wiskunde, natuurkunde en scheikunde) dit ook niet wisten. Inderdaad, ook weer wat geleerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding