Hoe het beste cox proportional hazards model voor survival kiezen?

Ik ben bezig met modelbouw in R voor een survivalanalyse. Hoe meer ik bepaalde variabelen toevoeg, hoe meer de concordantie (C) toeneemt, betekent dit ook dat dit model beter is in vergelijking met anderen? Daarnaast stuit ik op het feit van NA bij verschillende variabelen, waardoor mijn poel met patienten kleiner wordt bij het toevoegen van de variabelen, krijg ik hierdoor geen vertekend beeld? Tot slot vroeg ik me af of ik iets moet doen rond collineariteit van de variabelen?

Op basis van wat kies ik welke variabelen ik aan mijn model toevoeg?

een jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

Cox proportional hazards modellen zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de risico's van de verschillende behandelingen gelijk zijn. Om het beste model te kiezen, is het belangrijk om de verschillende variabelen te analyseren en te bepalen welke variabelen een significante invloed hebben op de overlevingskansen. Daarnaast is het ook belangrijk om de verschillende modellen te vergelijken en te bepalen welk model de beste voorspellingen geeft.
Bronnen:
6 maanden geleden